Lidé, kteří spí méně než 6 hodin, přibírají rychleji: Takový vliv má ještě spánek na naše hubnutí

Jíte zdravě, každý den dřete v posilovně, a přesto se vás kila navíc drží jako klíště? Nepodceňujte sílu spánku! Hubnutí může zpomalit i nastartovat. Spánek je opravdu velmi důležitý.

Zdroj: Profimedia
Zdroj: Profimedia

Za základní pilíře zdravého životního stylu se obvykle považuje kvalitní vyvážená strava a pravidelná fyzická aktivita. Ve výčtu se přitom obvykle zapomíná ještě na třetí faktor, kterým je přiměřeně dlouhý spánek. Pokud si na něj najdete ve svém nabitém diáři dostatek času, tělo se vám odvděčí štíhlejšími křivkami. Naopak, jeho zanedbávání může vést k tloustnutí. Na délce totiž záleží!

Přečtěte si: Chcete mít ploché bříško a štíhlé tělo? Nahraďte jídla, z nichž zbytečně přibíráte tuk, těmito

Únava a hubnutí nejdou dohromady

Tvrzení, že spánek je lék, platí na sto procent. Organismus se při něm dostává do relaxační fáze a uvádí do pohybu celkové regenerační procesy. To však nejsou ani zdaleka jeho jediné výhody, věděly jste, že může přispět k shození nežádoucích kilogramů? Samotné zařazení včasného a kvalitního spánku významně podporuje výsledky hubnutí.

Tajemství se skrývá v hormonech, které se vylučují

Jde zejména o leptin a ghrelin, tedy látky ovlivňující pocity hladu a sytosti. Když je hladina leptinu vylučovaného tukovou tkání vysoká, mozek dostává signál, že tělo je syté a už nepotřebuje tolik jíst. Naopak nízká hladina leptinu vyvolává pocit hladu a touhu po jídle. Pocit hladu stimuluje také další hormon s názvem ghrelin, který je také zodpovědný za váš apetit.

Lidé s nekvalitním či nedostatečným spánkem jsou pochopitelně unavení, což si organismus kompenzuje větší chutí k jídlu a přijímáním většího množství energie. Tělu také chybí dostatečná regenerace. Pokud tedy během redukce cvičíte, ale zanedbáváte následnou fázi odpočinku, vaše snaha může přijít nazmar.

Souboj hormonů

Z výše uvedeného lze tedy jednoduše vyvodit, proč existuje spojitost mezi nedostatkem spánku a obezitou. Pokud spíte méně než šest hodin denně, zmiňované hormony se vychylují z rovnováhy. Ghrelin vítězí nad leptin, což vede k potřebě více jíst a objevuje se touha po kaloričtějších druzích potravin. Tuto skutečnost dosud dokázal řadu výzkumů.

V západních společnostech, kde je běžné chronické omezení času stráveného v posteli a jídlo je široce dostupné, mohou změny hladin hormonů regulujících váš apetit přispívat k obezitě.

Optimální doba strávená odpočíváním pod peřinou by se měla pohybovat mezi šesti až devíti hodinami. Některé studie totiž tvrdí, že podobné problémy jako s nedostatkem spánku se pojí i s přehnaným vyspáváním. Jde zejména o bolesti hlavy, bolesti zad, cukrovku a zmíněnou obezitu.

Nepřehlédněte: Osvědčená alkalická dieta: Vaše tělo vám poděkuje už po pár dnech, své pH vyvážíte již ve třech krocích

Večeři nedávejte nepříteli

Roli v hubnoucích snahách však nehraje jen délka spánku. Téměř stejně důležité je také složení stravy, kterou tělu před spaním naservírujete. Její vliv na to, jak dobře či špatně se vyspíte, je prokazatelný. Základem je vyhnout se oběma extrémům. Spát byste neměly chodit úplně hladové ani přejedené. Lidé s radikálně omezeným kalorickým příjmem mívají problémy jednak se samotným usínáním, ale také s kvalitou spánku. Navíc jim hrozí syndrom nočního jídla. Zhoršený spánek a nepříjemné pocity doprovází i ty, kteří se na noc naopak přejídají.

Pokud trpíte nespavostí, doporučuje odbornice například popíjení bylinkových čajů. Velmi přínosné jsou uklidňující účinky meduňky, třezalky nebo kozlíku lékařského. Efekt popíjení čajů sice není nijak významný, ale tyto nápoje pomáhají k psychickému uvolnění a nastolení pohody, což má za následek snadnější usínání.

Foto:
Profimedia
Zdroj:
MA

Související články

Diskuse k článku

comments powered by Disqus

Nejčtenější články

Obsah online magazínu feminity.cz je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření, či další zpřístupňování tohoto obsahu, nebo jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu zakázáno.

Kontakt

© Copyright 2018 Frogfoot s.r.o..