Skrytý důvod, proč přibíráte v oblasti břicha: Pokud se váš pas mění na tvar jablka, měly byste přehodnotit tuto věc

Jedni lidé tvrdí, že při stresu přibírají na hmotnosti. Druzí jsou zase zarytí zastánci toho, že když měli stres, tak zhubli. Která z těchto dvou skupin lidí má pravdu? Nebo ji mají obě? Pojďme se na to podívat s Michaelem Achbergerom.

Zdroj: Profimedia
Zdroj: Profimedia

Abychom správně pochopily, proč to má jeden tak a jiný onak, musíme logicky zabrousit trochu do pochodů a mechanismů v lidském těle, které se při stresu spouští. Ze všeho nejdříve je nutné od sebe odlišit prospěšný a neprospěšných stres. Cože? Prospěšný stres? Říkáte si, co je to za nesmysl, když všude čtete jako je všechen stres škodlivý a jak se mu máte co nejvíce vyhýbat? Je to ale trochu jinak.

 

Přečtěte si: Jídla, které si v létě dopřeje téměř každý: Právě ty vyvolávají pocit, že přiberete "ze dne na den

 

Není stres jako stres

Stres (resp. strach) a lenost jsou z mého pohledu dva největší faktory, které nás jako lidstvo i jako jednotlivce pohánějí vpřed. Vždyť co jiného, když ne stres, by vás přimělo posouvat své hranice. Touha být lepší? Ano, ale touha být lepší je jinak řečeno stres z toho nebýt průměrný. Nebo co jiného by vás donutilo dokončit včas projekt, najít východisko z beznadějné situace, přežít v divočině, nebo třeba vystoupit se svým názorem na pódium, před plným sálem lidí?

Za každým takovým počinem můžete najít nějakou formu alespoň mírného (tedy optimálního) stresu. Od nepaměti nás také provází stres v situacích, kdy nám jde o holý život. To vše je v pořádku a takový optimální nebo rychlý nárazový stres je velmi užitečný. A to z jednoho prostého důvodu. Energii, která se v těle nahromadí v důsledku stresové situace, rychle využijeme k akci. Utečeme, začneme bojovat, uskočit, přeneseme projev, pohádáme se nebo třeba přežijeme. Z tohoto pohledu je tedy jasné, že snažit se zbavit všeho stresu je nesmysl a leckdy i krok zpět.

Co přesně se při stresu v těle děje?

V důsledku stresu začne tělo specificky reagovat. Je to dost individuální, ale většinou se zvýší tep i tlak. Krev se přemístí a natlačí hlavně do svalů. V těle se zároveň v tu chvíli zastaví jiné aktuální nepotřebné procesy jako je vylučování, trávení nebo rozmnožování. Žaludek se také stáhne a mozek pracuje na plné obrátky. Zrychlí se vám dýchání, nebo se dokonce začnete potit. To vše vyžaduje obrovské množství energie, abyste mohly rychle a výbušně reagovat. A kde se ve vás najednou tolik energie bere?

Tělo začne produkovat stresové hormony, jako jsou například adrenalin nebo kortizol. Ty, jednoduše řečeno, dají buňkám příkaz, aby do krve uvolnily cukr (v podobě glukózy) a tuk, jako zdroj energie pro svaly a orgány. Zkrátka se vám tím krátkodobě zvýší i sladkost krvi (glykémie).

Bojuj nebo uteč, ale hlavně to vyřeš!

Tělo je tedy z hlediska připravenosti k akci mobilizováno. Pokud akce proběhne, tak je vše v pořádku. To už jsem popisoval výše. Nashromážděná energie se přetvoří na jinou energii (například pohybovou). Tím se naplní zákon o zachování energie, a je to vyřešeno. Následně nastane po vyčerpání energie odpočinek a tělo si ji následně znovu pomalu dobije z potravy.

Co však nastane v případě, že akce neproběhne? No prostě se musí tato energie v podobě cukru (glukózy) a tuku uložit zpět. Tělo totiž jen velmi nerado plýtvá energií. Navíc žádná energie se nemůže nikam jen tak vypařit.

Pokud se taková situace stane jen párkrát a výjimečně, nic zásadního se samozřejmě z hlediska přibírání neděje. Postupně jakoby vychladnou a vše se vrací k normálu.

Horší varianta ale je, když tato stresová situace neustává a trvá i několik dní, týdnů, měsíců nebo dokonce i let. Tělo nemá vůbec možnost vychladnout, zrelaxovat se a nasbírat novou energii pro případ dalšího stresu. A tady už jde opravdu do tuhého. Pak už je přibírání na váze jen taková malá sranda v porovnání s tím, co všechno si tímto stresem způsobujete.

Negativní účinky dlouhodobého stresu

Pokud máte dlouhodobý permanentní stres, který nijak neventilujete (nepřetvařuje v jinou energii), začne si tělo energii ukládat co nejblíže, aby jí mělo stále po ruce (tělo neustále detekuje stres = neustálá potřeba energie). Energie se tak vlivem hormonů a enzymů v těle redistribuuje (někde se bere a jinam se ukládá).

Ukládá se obzvláště kolem žaludku a do viscerálního tuku na břiše. Začíná se vám dělat postava typu jablko, což je jeden z mnoha typických projevů dlouhodobého stresu. Navíc tělu už nestačí jen ta energie, kterou takto redistribuuje, ale chce ji mít daleko více, aby byly pokryty vaše větší energetické nároky způsobené stresem. Mozek vám tak neustále říká: "Jez rychlé sacharidy, jez tuky a nejlépe vše v kombinaci, protože to nám zajistí hodně rychlé energie." A vy mozek samozřejmě poslechnete. Jdete a při stresu jíte čokoládu, bonbóny, oplatky, sušenky, nanuky, zákusky, zmrzliny a však víte sami co všechno.                                                                       A tělo dále redistribuuje energii + ukládá tu novou a váš stres stále nepolevuje, protože si ho možná ani neuvědomujete. Tím se celý kruh uzavírá.

Příkladem takového stresu je typicky ten pracovní, kdy na vás šéf křičí, nic nestíháte a celkově se každý den ze všeho stresujete. Dále to pak může být neuspokojivý partnerský vztah, dlouhodobě špatná finanční situace, malé sebevědomí a velmi často i ten fakt, že svůj život nemáte ve svých rukou.

Proč někdo při stresu hubne a někdo ne?

Pokud se nyní vrátím k otázce z nadpisu, tak myslím, že odpověď už je nyní zřejmá. Pokud je stres krátkodobý a výrazný (boj, útěk před nebezpečím) nebo emočně náročný (smrt blízkého člověka, vyhazov v práci), tak ho buď přetvoříte v akci, nebo se energie bez větších následků uloží zpět. V řádech minut, hodin či dní vychladne, zrelaxujete se a život jde dál. Navíc, díky staženému žaludku, nemáte mnohokrát na příjem dalšího jídla ani pomyšlení, tedy můžete i něco zhubnout.

Opakem je dlouhodobý ubíjející stres, kdy je permanentně zvýšená hladina cukru v krvi a energie začíná redistribuovat. Plus ještě nabírá a ukládá nová energie, protože energetické nároky vašeho těla se díky stresu hodně změnily.

A abych to tedy shrnul:

Oba tábory lidí mají pravdu. Po stresu se hubne i tloustne. Ale jak na samotných lidech spíše záleží na druhu stresu a na tom, jak se s ním kdo popere.

 

Nepřehlédněte: Nehubněte z váhy, ale z tuku: Řiďte se tímto stravovacím programem a vaše tělo bude vypadat úplně jinak

Řešení

Řešení vás asi hned napadne. Méně dlouhodobého stresu. Ano je to tak. Prvním krokem je dlouhodobý stres vytipovat a zbavit se ho. Pozorujte sami sebe a uvidíte, že ho snadno odhalíte. Je to většinou to, co už vám dlouho leží na mysli, nebo vám to pije krev. Samozřejmě ne vždy se jedná dlouhodobého stresu zbavit takto rázně a jednoduše. V tom případě doporučuji najít si nějaký adekvátní "ventil", když ze sebe nahromaděnou energii vybijete. Také čas od času opravdu vypněte a dejte tělu (a hlavně mysli) šanci na regeneraci. Prostě musíte trochu upustit páru.

Dobrou volbou jsou různé sporty, vaše koníčky a záliby nebo nějaké relaxační techniky. Mnohdy pomůže i samotná změna pohledu na svět, nebo jiný náhled na různé životní situace. Mně osobně v tomto směru nejvíce pomohl sport, adekvátní odpočinek a srovnání si životních priorit. Najednou zjistíte, že to co vás dlouhodobě stresuje, není zas až tak životně důležité, jak jste si celou dobu slepě myslely. Uvidíte sami.

Každopádně psychika je při hubnutí jedním z nejdůležitějších faktorů. Dejte si ji do pořádku, nakloňte ji na svou stranu a zapojte jí do hry. Uvidíte, že se nebudete stačit divit, co se začne dít.

Foto:
Profimedia
Zdroj:
MA

Související články

Diskuse k článku

comments powered by Disqus

Nejčtenější články

Obsah online magazínu feminity.cz je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření, či další zpřístupňování tohoto obsahu, nebo jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu zakázáno.

Kontakt

© Copyright 2018 Frogfoot s.r.o..