Co je důležitější při snaze zbavit se tukových polštářů kolem břicha: Strava nebo pohyb?

Fittness trenér Michael Achberger vám prozradí, do které kategorie patříte a s čím byste se měly poprat, pokud toužíte zhubnout. Dosažení úbytku tuku závisí na tomto.

Zdroj: Profimedia
Zdroj: Profimedia

Co je důležitější pro dosažení správné hmotnosti a sportovně vyhlížející postavy? Je to dodržování vhodné stravy nebo provádění pohybové aktivity? Podíváme se na příklady, které nám ukáží, jak by to mohlo vypadat, když budeme dodržovat pouze jedno pravidlo nebo budeme muset skloubit oba způsoby. Navíc musíme počítat i s třetím významným vlivem, kterým je regenerace a spánek.

Přečtěte si: Největší mýtus o tom, jak zhubnout z břicha: Dá se vůbec ztratit jen tento břišní tuk?

Člověk je od přírody pohodlný tvor, když k tomu má podmínky, a pokud má možnost vydat se jednoduchou cestou k cíli, pak ji často zvolí. Mnozí by pak chtěli, aby mohli jíst bez omezení vše, nic nedělat a mít přitom sportovní postavu a zdravý organismus. Jenže jak už asi všichni tušíme, realita je jiná. Proto máme v populaci vysoké procento osob s nadváhou, protože takový model s nečinností a nevhodnou stravou nefunguje. Jak by to ale vypadalo, kdybychom splnili pouze část podmínek?

Cvičím, spím, ale špatně jím

Zde záleží na tom, zda dotyčný jí málo nebo hodně, a v jakém poměru má živiny. Nejčastěji chybí živiny potřebné pro regeneraci a růst či zachování svalové hmoty. Naopak tuku bývá většinou příliš mnoho a navíc z nevhodných zdrojů. Problém bývá i s příliš velkým podílem jednoduchých sacharidů, které jsou obvykle přítomny v populárních, ale zároveň v nezdravých potravinách. V tomto stavu není možné budovat svalovou hmotu ani spalovat tělesný tuk. Navíc nedostatkem živin se narušuje regenerace a hrozí vznik zranění. Při nedostatečném energetickém příjmu se rozkládá svalová hmota a snaha o zhubnutí bývá marná, protože tuk na těle zůstane a úbytek váhy je zapříčiněn ztrátou svalů.

Pokud tedy někdo praktikuje tento model, pak by měl alespoň zajistit přísun dostatečného množství proteinů, přijmout část zdravých tuků a doplnit základní dávku vitamínů a minerálů, zda jde i o doplňky stravy a alespoň omezit některé nevhodné potraviny. Odborníci se však domnívají, že jde o nejméně škodlivý model z těch špatných, protože alespoň nechybí pohyb a spánek. Pokud však někdo špatně konzumuje, pak se i při pravidelném pohybu pravděpodobně nedočká viditelných břišních svalů.

Dobře jím, spím, ale necvičím nebo špatně cvičím

Pokud mám vyvážený jídelníček a dostatečně dlouho spím, ale chybí pravidelný pohyb, čeká mě postupně ochabování svalstva, zpomalování metabolismu a nárůst hmotnosti. Jedině svalová hmota totiž dokáže tvarovat naši postavu a bez pohybu ji prakticky nelze v dlouhodobém horizontu udržet. Už kolem 30 roku života se svalová hmota zmenšuje a rychlost úbytku se ve stáří zrychluje. Přitom je jasné, že pro udržení životních funkcí je svalová hmota zásadní.

Řešením je tento proces brzdit právě posilováním, které ze všech pohybových aktivit dokáže nejlépe budovat novou svalovou hmotu. Není přitom nutné trávit dlouhé hodiny v posilovně, ale je důležité si vybudovat v mladším věku dostatečné množství aktivní svalové hmoty, ze které budeme těžit po zbytek svého života. K tomu nám postačí alespoň 3krát týdně zařadit posilování, klidně i s váhou vlastního těla a rozvíjet rovnoměrně všechny části těla.

Cvičím, jím, ale málo spím

Na první pohled by to mělo fungovat, ale v mnoha případech nefunguje. Nedostatkem spánku si totiž blokujeme produkci hormonů v noci, které mají vliv jak na spalování tuků, tak i na nárůst svalové hmoty. Často pak můžeme trpět únavou, pocity hladu, nesoustředěností a zhoršenou regenerací, která může vyústit do zranění nebo onemocnění. Vlivem nedostatku spánku roste hladina hormonu hladu (ghrelin), což může být příčina nekontrolovaných chutí během dne. Proto bychom měli spát nejlépe 8 hodin, ale neměli bychom jít pod 7 hodin, což bývá označováno jako nezbytné minimum, aby byla zajištěna regenerace.

Nejvhodnější cesta: cvičit, spát a dobře jíst

Mnoho lidí si naplánuje vylepšení své postavy posilováním, ale velké procento nedokáže tyto plány přeměnit na realitu. Změna postavy totiž vyžaduje souhrn požadavků, z nichž ani jeden nelze obejít, pokud chceme být úspěšní. Pokud chceme formovat postavu, musíme cvičit, stravovat se a také přiměřeně odpočívat. Dá se tedy říci, že každá část má třetinový vliv na úspěch. Pokud však nebudeme dodržovat jakoukoli z těchto tří podmínek, úspěšnost se snižuje o více než třetinu a v mnoha případech je úspěch zcela vyloučen.

Nepromeškejte: Chcete změnit svou postavu účinným způsobem? Vyzkoušejte moderní dietu whole30 a vaše trávení se napraví

Při dodržování všech tří podmínek máme největší šanci dosáhnout svého cíle. To znamená minimálně udržení současného stavu, pokud s ním je dotyčný spokojený, ale může jít o hubnutí či získání nové svalové hmoty. Díky těmto změnám bude většina lidí spokojenější, zdravější, vitálnější a snadněji realizují své plány jako ve sportovním, tak i soukromém životě.

Do které kategorie se řadíte vy?

Cvičím, spím, ale špatně jím
1
Dobře jím, spím, ale necvičím nebo špatně cvičím
1
Cvičím, jím, ale málo spím
0
Cvičím, dobře jím a spím
0
Hlasovalo: 2

Foto:
Profimedia
Zdroj:
MA

Související články

Diskuse k článku

comments powered by Disqus

Nejčtenější články

Obsah online magazínu feminity.cz je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření, či další zpřístupňování tohoto obsahu, nebo jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu zakázáno.

Kontakt

© Copyright 2018 Frogfoot s.r.o..