Úspěšná Katarína Král: Jak docílit, aby se lidé zajímali o lokální značky

Kreativní ředitelka největšího obchodu s lokální módou a udržitelným lifestylem v střední Evropě o tom, jaké značky jsou lokální a budget friendly?

Zdroj: archív Kataríny Král
Zdroj: archív Kataríny Král

Cesta od fast fashion k lokální módě může být různá. Pro někoho to může být rovnou z vysoké pozice, která se stará o to, aby se tato móda líp prodávala k majitelce úplného opaku – obchodu s designérkou módou. Katarína Král je kreativní ředitelkou největšího obchodu s lokální módou a udržitelným lifestylem v střední Evropě. Jaké značky jsou lokální a budget friendly? Co z udržitelné módy nosí její dcerka a proč je přírodní kosmetika lepší než ta  běžná?


1. Co bylo impulsem založit obchod s lokální módou?

Předtím, než jsem začala připravovat vlastní kolekce jsem působila v marketingu, naposledy ve firmě která dělala fast fashion a klasickou konfekci. Měla jsem možnost vidět nejen to jak rychlá a nekompromisní může móda být, ale také to, jak je obrovský nepoměr mezi tím co se vyrobí a co se nakonec využije a prodá. Uvědomila jsme si, že lokální scéna má hodně co nabídnout a že nemusíme čekat na kontejnery konfekce z asijských továren. Začala jsem sama tvořit a protože jsme zjistila, že vlastní kolekce nemám kde prodávat, otevřeli jsme první prostor ve Starém měste v Praze o velikosti cca 20 metrů kde jsme měli nejen vlastní značku, ale taky různé jiné návrháře. Postupně jsme poznávali nové a nové příběhy malých lokálních značek, originalitu, krásu a různorodost všech talentovaných lidí, kteří se nebojí tvořit a nabízet vlastní produkty. Spontánně a organicky se začala naše nabídka a taky prostory rozšiřovat a postupně jsme měli více a více zákazníku nebo jednoduše lidí, kteří nám fandili a chodili k nám rádi.

2. Jak jde dohromady lokální móda a velké nákupním centrum, kde Czech Labels & Friends sídlí?

Začínali jsme na malém prostoru, náš první obchod měl jenom 20 metrů čtverečních, další 50 a jednoho dne nás oslovilo velké nákupní centrum v Praze, Chodov, s jejich novým projektem The Designer Gallery. Dnes máme prostor s rozlohou 500 m2, co je pro nás neuvěřitelný posun. Někomu se může zdát, že lokální móda se do nákupního centra nemusí hodit, ale my v Czech Labels & Friends si myslíme, že právě naopak. Zákazníci se takhle mají možnost naučit o designérech a produktech více, a pohodlněji. Při jejich běžném nakupování jednoduše někdy zabloudí i k nám a pak se z nich stanou pravidelní podporovatelé lokálního designu a to nás velice těší. I když je nákupní centrum symbolem konzumu, bez něj by většina lidí neměla šanci lokální tvorbu poznat. I proto náš prostor nepovažujeme jenom za obchod, ale za místo, kde se kdokoli kdo přijde může zastavit a vnímat nové věci nejen z módy, ale taky poznat například to, jaký dopad na životní prostředí má nadprodukce bavlny nebo to, jaké nové materiály se ve světě vyvíjejí. Pořádáme také různé akce, promítáme u nás filmy, organizujeme diskuze nebo autorská čtení.

3. Jak v Czech Labels&Friends docílíte aby se lidé zajímali o lokální a udržitelné značky?

Důležitý je inspirativní vizuál samotného prostoru – to jak jsou kolekce, šperky nebo doplňky vystaveny a samozřejmě servis a lidi, kteří v Czech Labels&Friends pracují. Moji kolegové kteří každý den komunikují s návštěvníky jsou klíčem k úspěchu. Málokdy totiž zákaznici k nám chodí pro konkrétní věc. Až osobním kontaktem přímo u nás dokážeme představit kolekce nebo výjimečné produkty a knížky. Je to téměř vždy o společném rozhovoru. Proto je pro nás důležité věnovat se různým tématům, organizovat workshopy a ukazovat varianty, které neškodí planetě jako bežné fast fashion nebo konvenční kosmetika.

Inspirujte se: Supermodelky 90. let a život jako z pohádky: Co je tajemstvím štěstí Terezy Maxové či Karolíny Kurkové?

6. Proč je udržitelná móda nebo lokální móda dražší než v běžných řetězcích?

Běžné řetězce pracují na systému, který není udržitelný a to se nebavíme o vzdálené budoucnosti ale o nejbližších letech. Jde hlavně o enviromentální stopu kterou po sobě fast fashion nechává. Často si myslíme, že se nás to v Evropě netýká, ale myslím, že jen pohodlně zavíráme oči a nechceme vidět všechny ty hrůzy, které nadspotřeba a nadprodukce přináší. Znečistěná voda při barvení oblečení není problémem, který zůstane na druhé straně planety. A hlavně vše na Zemi je propojené, takže jestli rychle nezměníme své návyky, planeta nám to opravdu razantně vrátí. A pak už módní svetry nebo velké kampaně nebudou vůbec důležité. Velké značky se musí především starat o profit vlastních akcionářů, takže se nemůžeme spoléhat, že nadnárodní firmy své chování změní. To, že brutálně znečišťují planetu je nadevše jasné jak nám, tak i jim, ale změna je na každém člověku – na nás. Skutečně si myslím, že úplně každým nákupem (nebo nenákupem) rozhodujeme o světě ve kterém budeme žít. Doufám, že s novou generací lidí, budou i velké firmy nuceny změnit svou strategii. Lokální značky jsou dražší, protože je ušili lidi, v Čechách nebo v Evropě, kteří jsou lépe ohodnoceni a taky proto, že jde o mnohem menší série, které často počtem berou ohled na skutečnou potřebu a ne levnou nadspotřebu.

 7. V Czech Labels & Friends dáváte prostor nejenom lokální módě, ale také kosmetice, proč si myslíte, že přírodní kosmetika zažívá nyní boom?

Myslím, že lidi se všeobecně více zajímají, co jedí, odkud jejich jídlo pochází, s tím souvisí i péče o tělo. Naše pokožka absorbuje většinu toho, co na ni natřeme. Proto je důležité dávat na ní jenom to, co bychom byli ochotni i sníst. V jedné či v druhé formě to totiž v našem těle zůstane. Jsem velice ráda, že za poslední roky vznikly u nás lokální produkty, které se vyrovnají svoji kvalitou těm zahraničním. Značky jako Mylo, Cannor nebo Inlight jsou mezi mými favority. Jsou to lokální rodinné firmy, které používají jenom přírodní suroviny a tam kde je to možné jsou tyto suroviny v organické kvalitě. To je pro nás při rozhodování v kosmetice klíčové.

Přečtěte si: Modelkovský klan plný dokonalých žen: Jsou tyto nejslavnější ikony opravdu takové kamarádky jak se prezentují světu?

8. Nosíte vy a vaše dcera také lokální značky?

Rozhodně se snažím, aby moje dítě bylo odmalička vedené k lokální módě, produkci a k udržitelným produktům. Myslím, že bez nové generace, která bude vnímat udržitelnou a lokální módu jako běžnou součást šatníku to dále nepůjde. Mé dceři oblékám zejména značky jako Beans z organické bavlny, slovenskou značku MOE, trika od Duomamas a taky ráda recykluji, řeším sekáče a věci po dětech mých kamarádek. Taky hračky máme z lokálních dílen a od malých designérů jako jsou Pikle, Devoto, Lollipop nebo POP PAP.  Snažím se, aby moje dcera měla minimální přístup k plastovým rychlým hračkám a aby se učila věci vnímat přes jejich hodnotu a kvalitu.

9. Jaké brandy byste poradili těm, kteří by rádi začali podporovat lokální nebo udržitelné značky, ale chtějí se držet budget friendly značek?

Myslím, že začít s kosmetikou je úplný základ. Takže bych se zaměřila na začátku právě na to, aby krémy a dekorativní kosmetika byla co nejvíce přírodní, ideálně organické. Skvělá a dostupná je například slovenská značka MYLO. Vyberete si téměř vše – od mýdla až po kofeinové sérum na oči. Pak si myslím, že je dobré mít v šatníku pár základních kousků, které člověk může dobře kombinovat. Měli by být vyšší kvality a nadčasové, pro mně takové kusy dokonale ztělesňují značky ADVA, ODIVI, boty ze šumavského Redna nebo taky tuniky od Leeda. Také mám ráda plexi šperky od OVÁ, batohy od Alex Monhart nebo značku kabelek PBG - kombinují minimalistický design, dobré materiály a přijatelné ceny.

Foto:
archiv Kataríny Král, Moe, ODIVI, MYLO, OVA, NMLT, Malai
Zdroj:
SK

Související články

Diskuse k článku

comments powered by Disqus

Nejčtenější články

Obsah online magazínu feminity.cz je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření, či další zpřístupňování tohoto obsahu, nebo jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu zakázáno.

Kontakt

© Copyright 2019 Frogfoot s.r.o..