Nedaří se vám zbavit tuku a postava se vám mění spíše na hrušku? Takové jsou zkušenosti fitness trenéra

Upravila jsem jídelníček, pravidelně cvičím, vše dělám správně, ale nevidím žádné pokroky. Tak zní nejčastější problém lidí, s jakým se setkává fitness trenér Michael Achberger.

Zdroj: Profimedia
Zdroj: Profimedia

Věčná záhada ... Začaly jsme cvičit, upravily jsme stravu a zatímco ostatní se chlubí svými prvními viditelnými pokroky už po pár dnech, my samy na sobě nevidíme žádnou změnu. První možnost je ta, že se špatně díváme .. To by byl ještě ten lepší varianta ... Druhý případ je ten, že opravdu něco děláme špatně a z toho důvodu nevidíme pokroky.

Uvědomil jsem si, že na toto téma dostávám vlastně asi nejvíce otázek k problému: "Upravila jsem jídelníček, pravidelně cvičím, vše dělám správně, ale nevidím žádné pokroky." A vlastně to vidím všude - diskuse, blogy, komentáře, maily. Nečekejte ode mě ale žádné doporučení z internetu. Tentokrát to bude opravdu čistě můj názor a zkušenosti.

Přečtěte si: Tento stravovací návyk vám změní život: Je to zásada, na kterou byste neměly zapomínat, pokud chcete ploché bříško

STRAVA

Jíte málo

Pokud je váš příjem vyšší než výdej - přibíráte. Pokud je v rovnováze - udržujete. Pokud je menší - hubnete. Jak jednoduše to zní. Bohužel, v dnešní době se stále častěji setkáme i s případem, že nehubneme či dokonce přibíráme z důvodu, že jíme málo. Takový člověk vám pak řekne, že přibere i z vody a zvýšení příjmu tak pro něj není možností. Omyl, zvýšení příjmu je v takovém případě nutností. Tehdy se děje to, že naše tělo nemá dostatek energie a my ho vlastně týráme podvýživou. Za normálních okolností bychom jednoduše hubly a hubly a hubly ... No ale jak dlouho? Tělo přece nechce, abychom se vyhladověly k smrti! A proto přepne do tzv. úsporného režimu. Jako zdroj energie použije v první řadě těžko vydřené svaly, ale tuky, ty si nechá. Přece se nevzdá svých jediných zásob, když ví, že z jídla energii nedostane! Takže hubneme svaly, tuky zůstávají a metabolismus se zpomaluje. Jako takový problém vyřešit? No v první řadě si ho uvědomit a nebát se toho. Je třeba začít postupně přidávat, abyste se dostaly nad hodnotu vašeho bazálního metabolismu. Postupně přidávejte na jídle (ne, že se však hned začnete přejídat), stačí pomalu zvyšovat porce, přidávat svačiny apod. Nelekejte se, pokud najednou trochu přiberete. Ze začátku je to normální. Konečně totiž tělu dáte nějakou energii, kterou si opět bude chtít uložit na horší časy. Pak si ale uvědomí, že už se nemá čeho bát a že mu pravidelně dopřejete dostatek jídla. Metabolismus se nastartuje, možná naberete zpět nějaké ty svaly a hubnutí se krásně rozběhne.

Jíte příliš jednoduchých cukrů

Bílkoviny v pořádku, tuky akorát, sacharidy také, tak kde je zase problém? V sacharidech, nepřítel dnešní doby. No, nepřítel jak pro koho. Kdo to s nimi umí, má vystaráno. Není totiž sacharid, jako sacharid. Možná si ještě z chemie pamatujete, že existují různé sacharidy - monosacharidy, polysacharidy ... My si to můžeme zjednodušit na jednoduché, či složené cukry. Pro nás jsou důležité zejména ty složené - tedy sacharidy, které přijímáme v přílohách - rýže, těstoviny, brambory, vločky, celozrnné pečivo ... To jsou ty, které nás zasytí a především se spíše uloží jako zásobní glykogen do svalů. Oproti tomu jednoduché cukry - bílý cukr, sladidla, ale také ovoce - jsou cukry určeny k tomu, aby nám dodaly rychlou energii. Většinou nás nedokážou zasytit, jen rozhoupou hladinu cukru v krvi. Navíc, pokud je nepřijímáme po cvičení a naše tělo je nepotřebuje jako okamžitý zdroj energie, mohou být játry přeměněny na tuky. Z těchto důvodů bychom si měly dávat pozor na to, z jakých zdrojů přicházejí naše sacharidy. Pokud jíte zdravě, ale zařazujete velké množství ovoce, sladkých sirupů, celozrnných sušenek, ochucených jogurtů a podobně, tak může být problém právě zde. Neříkám, že vyřadit úplně. Pouze hlídat přiměřené množství a snažit se čerpat energii ze sacharidů složených.

CVIČENÍ

Nikdy neodpočíváte

Rest day je pro vás neznámé slovo? Pak se není čemu divit, že se vaše tělo odmítá měnit. Pokud ho každý den zatěžujete cvičením, nemá čas na dostatečnou regeneraci - ne nadarmo se říká, že svaly rostou, když odpočíváte. Odpočinek - to je čas, kdy vaše tělo opravuje svalová vlákna, které jste používaly při posilování a tím buduje svaly nové, silnější. Během odpočinku také doplňuje zásoby glykogenu, které pak budou využity při dalším tréninku. Trénink je důležitý, ale odpočinek také. Bez pořádného odpočinku a dostatku spánku nečekejte výraznější pokroky. Je to jako s tím jídlem - tělo ví, že bude zase vystaveny náročné činnosti a proto si šetří zásoby, případně spaluje svaly. Ono je chytré, jen tak ho neoklamete. Alespoň 1-2x týdně odpočinek určitě zařaďte. Nemusíte ležet celý den doma, klidně si zajděte na procházku nebo dělejte něco lehčího, ale určitě zvolněte.

CVIČÍTE JEN HIIT

Intervalový trénink je skvělý, krátký intenzivní trénink spálí všechen tuk a vybuduje svaly ... To jsou populární titulky dnešních, nejen internetových magazínů. Samozřejmě, HIIT je skvělý a já sám ho mám rád. Ale někdy je problém v tom, že cvičíme až příliš intenzivně a jen intenzivně. V kombinaci se špatnou stravou to pro nás nemusí mít nejlepší následky. V poslední době (soudě podle blogů a diskusí) si nejeden uvědomil, že s každodenním HIIT až tak skvělé výsledky nedosahujeme. Na youtuberky to evidentně zabírá, to ano, avšak jejich jídelníček je také skoro jak pro vrabce ... Pro nás, co jíme normálně, to pak až tak skvělé účinky mít nemusí. Možná si tímto cvičením s youtubery vybudujeme (nebo spíše napumpujeme) nějaké svaly, ale ty zůstanou stále skryté pod vrstvičkou tuku. Jak tuto vrstvičku spálit? Zařadit staré známé, klidné a nudné kardio. Ano, já, jeho zarytý odpůrce vám nyní toto doporučuji. Neříkám, vzdát se intervalového cvičení úplně, ale zkombinovat to. Zařadit i něco lehčího, klidnější posilování, pomalejší kardio a občas si dát nějaký ten pořádný HIIT. Jak již bylo zdůrazněno - proč asi fitnessky a kulturisté před soutěží, na kterou potřebují vyrýsovat, dělají hodiny pomalého kardia? Proč si nedají raději každý den HIIT? Pokud budete zároveň pravidelně posilovat, tak se z vás kvůli dlouhému kardiu tzv. "Skiny fat" určitě nestane. Naopak, vybudujete si pěknou štíhlou, pevnou postavu. Za mě tedy HIIT ano, ale v rozumné míře. Ideální zkombinovat lehké kardio, posilování i HIIT. Neupíná se pouze k jednomu z toho.

Nepřehlédněte: Cvik nůžky si zamilujete: Prekrižování nohou vleže udělá s pneumatikou kolem pasu divy

PSYCHIKA

Nevěřím si

Když si nevěříte vy samy, kdo pak uvěří vám? Psychika a víra v sebe sama hraje v životě velkou roli. A o nic menší, když jde o hubnutí. Ne nadarmo se říká, že všechno začíná v hlavě. Pokud jste v neustálém stresu, říkáte si, že to nemůžete zvládnout, že to nejde, že jste nemožné ... Pak takové budete. Jednoduše proto, že o tom sebe samu přesvědčíte. Musíte se vidět ve vašem cíli. Pokud se vám to nebude zdát reálné a dosažitelné, pak to nedosažitelné opravdu bude - pro vás, v danou chvíli. Na jakém principu si myslíte, že fungují nejrůznější spalovače? Ano, většinou je to právě placebo efekt. Vy věříte, že zaberou, a proto najednou máte pocit, že vidíte změny. Zkuste věřit v samu sebe. Věřte, že zaberou vaše činy a uvidíte pokroky.

Neužívám si to

Pokud vás to nebaví, pokud vás to nenaplňuje, děláte to s odporem ... pak proč to vlastně děláte? Jaký to má smysl, když ne to, aby vám to přineslo radost? Pěknou postavu? Opravdu vás tato vidina dokáže namotivovat i přes váš odpor? Potom tedy klobouk dolů. No, já každopádně věřím, že tu nikdo vyloženě s odporem není. Ale tak jako tak, někdo z nás si to užívá více, někdo méně. Zkuste si na celém tomto procesu najít to, co vás bude bavit. Objevte krásu toho, že se cítíte dobře, lehce, zdravě, plní energie ... protože přesně to zdravý životní styl spolu s cvičením přináší. A pokud ne, tak je něco špatného - ve stravě či cvičení - a když ne tam, tak už jde spíše o osobní psychické problémy. Tak jako tak, když si to budete užívat, vše půjde samo, věřte mi.

Foto:
Profimedia
Zdroj:
MA

Související články

Diskuse k článku

comments powered by Disqus

Nejčtenější články

Obsah online magazínu feminity.cz je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření, či další zpřístupňování tohoto obsahu, nebo jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu zakázáno.

Kontakt

© Copyright 2019 Frogfoot s.r.o..