Co se stane s vaším zadkem, když příliš často sedíte? Ztráta kolagenu vyvolá na ženském těle takovéto změny

Mnoho žen občas zapomene na pohyb a po čase si všimne v zrcadle na sobě zcela změněnou postavu. Profesionální trenér Michael Achberger tvrdí, že zadek je její součástí a pro sebevědomí, velmi důležitý.

Zdroj: Profimedia
Zdroj: Profimedia

Víte, co považují někteří lidé za nejhorší vynález lidstva? Židli. Pokud pracujete v kanceláři, pravděpodobně prosedíte denně nejméně osm hodin. Možná občas cítíte, že vás z toho bolí zadek a jste unavené. A to není zdaleka vše, co vám může nadměrné sezení způsobit.

Přečtěte si: Díky kterým jídlům a potravinám spálíte více kalorií? Jednoduchou změnou shodíte pár kilo a nic vás to nestojí

Představte si váš běžný pracovní den. Přijdete do kanceláře, usednete za stůl, pustíte nejdříve počítač, prstíky vám začnou kmitat po klávesnici a z mozku začne kouřit, jak usilovně přemýšlí. A zadek? Ten jen hloupě sedí a ani se nepohne. Necítíte, jak vám tuhnou záda? Je to pěkně "nefér". Vy tvrdě pracujete, ale zadku se to bohužel netýká. Ten je zcela mimo hru. Jakmile jsou nehybné hýždě, nejsou aktivní ani boky a celá oblast pánve. Jak byste od pasu dolů ustrnuly. Myslete na to, že co je špatné pro zadek, to je špatné i pro celé tělo. Neaktivní zadek totiž stahuje ohýbače kyčlí a narušuje tím zakřivení páteře, což ve finále způsobuje bolesti zad. Dochází k narušení celkového držení těla. To se týká více než 90% lidí, kteří často sedí. V mladším věku tělo leccos vydrží, ale později si příliš časté sezení začne vybírat svou daň v podobě nesnesitelné bolesti zad, především v oblasti beder a spodních zad. Jakmile se něco nehýbe, zablokuje se to. Stejně tak i vaše ohýbače kyčlí, které způsobí zamezení aktivace hýžďových svalů. Kvůli tomu se omezí i natáčení pánve dopředu, což způsobuje stlačení v dolní části zad a nepříjemné bolesti. Pokud nedostanete tento zlozvyk pod kontrolu, může to vést k chronické bolesti.

Můžou bolet nejen záda

Pokud nepracuje dobře zadek nebo boky, může to mít neblahý dopad i na kolena a kotníky. Příčinou bolestí kotníků nebo kolen tedy někdy může být i nesprávná aktivita, tedy spíše neaktivita hýžďového svalu a pánevního pletence. Pokud není velký sval hýžďový schopen unést to, co by měl, přenáší se tento tlak a síla do slabších míst - do kotníků či kolen, které jsou nadměrně zatěžovány.

Slabší zadek může negativně ovlivnit i vaše cvičení

Zesláblé hýždě bohužel přestanou správně pracovat. Pokud nejsou pravidelně posilovány a aktivovány, dojde k jejich ochabnutí. Tento jev se nazývá svalová atrofie neboli nedostatečné vyživení svalů. Kvůli tomu může přijít jakákoliv vaše dosavadní dřina na lekcích aerobiku, tance nebo v posilovně nazmar. Nemluvě o tom, že je pak fyzicky i psychicky náročnější začít budovat svalovou hmotu v podstatě od nuly.

Může se vám změnit tvar zadku

Fyzioterapeuti se shodují, že proseděné roky v kanceláři způsobí změnu vašeho pozadí. Kvůli zkráceným ohýbačům beder vypadá vaše pánev, jako by byla nakloněna mírně vpřed. V důsledku toho dojde i ke zploštění zadku. Nevypadá pak příliš žensky, nemá téměř žádné křivky. Některé ženy to možná ocení, ale většina touží po krásně zakulaceném zadečku, což potvrzují i osobní trenéři. Čím dál častěji k nim totiž chodí ženy, které se léta tolik soustředily na svou kariéru, že se zapomínaly hýbat. V zrcadle je překvapilo, jak mají snížené svalové napětí, ochablé svaly a povislou kůži. Zhoršila se i kvalita pokožky. Vzhledem k jejímu nedostatečnému prokrvení, což způsobuje ztrátu kolagenu, se na kůži objevila celulitida.

Co dělat proti negativním důsledkům sezení

Začněte s tím, že si dobře nastavíte židli. Upravte si ji tak, aby byly vaše boky mírně nad úrovní kolen a zároveň byly obě chodidla na podlaze. Ujistěte se, že je vaše dolní část zad podepřena buď o opěradlo, polštářek nebo overball. Udržujte uvolněné ramena, ale seďte vzpřímeně. Obrazovka počítače by měla být na úrovni očí, nebo o trochu níže. Ale ne tak, aby se hlava ohýbala dopředu. Lokty mějte ve výšce stolu a ujistěte se, že jste k němu dostatečně blízko, aby zůstaly lokty pod rameny a vy jste současně pohodlně dosáhly na klávesnici.

Nepřehlédněte: Vyzkoušejte efektivní cviky na vnitřní stehna: Opticky si tak prodloužíte postavu až o několik centimetrů

Pomůže i pravidelné cvičení a pomůcky

Pokud děláte nějaký sport, kde zapojujete hýždě, alespoň obden, nemusíte se bát. Pro posílení vašeho středu můžete zkusit například pilates nebo jógu. Víceméně vám pomůže jakékoliv cvičení, které se zaměřuje na boky a zadek. Nemusíte chodit do žádného fitka, klidně si můžete posilovat i v pohodlí domova. Velmi efektivní jsou výpady. V kanceláři posílíte zadek jen tím, že je budete stahovat k sobě. Můžete při tom dokonce sedět. Pokud vám nevadí zainvestovat do pomůcek, můžete si zakoupit nějakou balanční podložku, kterou si dáte na židli. Bude vás neustále nutit balancovat, krásně tím posílíte nejen zadek, ale především střed těla. Dalším skvělým tipem je pěnový váleček, který příjemně uvolní ohýbače kyčlí, zvýší jejich pohyblivost a flexibilitu.

Foto:
Profimedia
Zdroj:
MA

Související články

Diskuse k článku

comments powered by Disqus

Nejčtenější články

Obsah online magazínu feminity.cz je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření, či další zpřístupňování tohoto obsahu, nebo jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu zakázáno.

Kontakt

© Copyright 2019 Frogfoot s.r.o..