Jaký je váš metabolický věk ve srovnání se skutečným? Tento vzorec odhalí hodně o vaší fyzické kondici a zdraví

Stav vašeho těla hodně napovídá o vašem zdraví. Fitness trenér Michael Achberger vám poradí, jak zjistit svůj metabolický věk a co dělat, abyste se ve svém těle cítily lépe.

Co je to metabolický věk a jak ho snížit?
Co je to metabolický věk a jak ho snížit?

Je vám 40, žijete hektickým životem ve stresu a bez zdravé životosprávy? Pak se vaše tělo možná cítí na 60 a vy o tom vůbec nevíte. Zasáhněte dříve, než přijdou první problémy.

Co je metabolický věk?

Termín používaný ve zdravotnictví a fitness průmyslu k přiblížení celkové tělesné kondice člověka. Metabolický věk je výsledkem porovnávání vašeho bazálního metabolismu s průměrnou metabolickou rychlostí lidí stejného věku.

Co je bazální metabolismus?

Bazální metabolismus (zkratka BMR, udávaný v kaloriích) představuje množství energie, které tělo vydá denně na základní fungování - především životně důležitých orgánů jako:

  • srdce
  • plíce
  • nervový systém
  • ledviny
  • játra
  • střeva
  • svaly
  • kůže
  • ... a další

Bazální metabolismus představuje asi 60 až 75% celkové energie, kterou denně vydáte. Svaly potřebují ke klidovému metabolismu více energie než tuková vrstva. Proto při se hubnutí usilujeme o redukci tuků při současném zachování, ideálně posílení, svalů. Lidé s vyšším podílem svalů na úkor tuků mají rychlejší metabolismus a tedy nižší metabolický věk.

Vzorce na výpočet bazálního metabolismu zohledňují:

  • Reálný věk (stáří)
  • Pohlaví
  • Hmotnost
  • Výšku
  • Míru tělesné aktivity
  • Množství tělesného tuku
  • Celkovou tělesnou hmotnost

Ženy mají vzhledem k odlišné stavbě těla o 5 až 10% nižší bazální metabolismus oproti mužům.
Jak zjistit podíl tuku v těle? Máte 2 možnosti - buď navštívit výživového poradce a nechat si ho změřit certifikovaným strojem nebo začít orientačním domácím měřením - nejpřesnější výsledky vám dá jednoduchá pomůcka zvaná kaliper.

Průměrný denní kalorický výdej podle věku

Orientační hodnoty kolísají - především podle náročnosti povolání a sportovních aktivit.

Děti (1 až 5 let) 6 200 kJ
Starší děti (5 až 10 let) 9 000 kJ
Muži do 50 let 12 000 kJ
Muži nad 50 let 11 000 kJ
Ženy do 50 let 9 600 kJ
Ženy nad 50 let 7 500 kJ
Těhotné a kojící matky až 12 000 kJ

Rychlost metabolismu se s věkem snižuje

Po třicítce klesá podíl svalů v těle zhruba o 5 až 10% každých deset let. O to víc tedy "musíme máknout".

  • Zvyšující se věk snižuje podle odborných studií přirozeně i bazální metabolismus, toleranci k příjmu cukrů (glukózy) a zvyšuje riziko ukládání tuků v oblasti břicha.
  • Postupné, nenápadné přírůstky váhy začínají již od 25 let věku. V této kategorii muži ve věku 25-44 let přibrat v průměru 3,4% své váhy za deset let, ženy 5,2%.

Objevte tipy, jak urychlit metabolismus

Váš metabolický věk závisí na 5 hlavních faktorech. Jsou to především:

  1. Denní aktivita (+ strava)
  2. Genetika
  3. Výška
  4. Hmotnost
  5. Skutečný věk

Důležitou roli hrají také:

  • Celkový zdravotní stav a překonané nemoci
  • Stres
  • Nevhodné redukční diety

Výpočet metabolického věku

Na internetu najdete množství jednoduchých kalkulaček bazálního metabolismu i metabolického věku. Dávají však pouze orientační výsledky. Lepší je proto zajít na měření k výživovému poradci nebo do fitness centra. Pomocí přístroje na principu tzv. bioelektrické impedance zjistíte mimo metabolických hodnot velmi přesně i jiné hodnoty, jako je:

  • Celková hmotnost
  • Procento tělesného tuku
  • Procento vody v těle
  • Svalová hmota (včetně vnitřních orgánů)
  • Viscerální tuk (tuk v břišní dutině)
  • Hmotnost kostí (minerálů v kostech)
  • Orientační zhodnocení fyzické kondice a somatotypu

Určení bazálního metabolismu doma

Pokud se k odborníkovi hned tak nedostanete, vyzkoušejte některý z orientačních vzorečků. K nejznámějším patří tento:

ženy
655,0955 + (9,5634 × váha v kg) + (1,8496 x výška v cm) - (4,6756 × věk v letech)

muži
66,473 + (13,7516 × váha v kg) + (5,0033 x výška v cm) - (6,755 × věk v letech)

Zjistíte tak, kolik minimálně kalorií vaše tělo denně potřebuje pro běžný provoz.

Čím méně, tím lépe

Máte metabolický věk nižší než skutečný? Gratulujeme. Těšíte se zřejmě dobré fyzické kondici. V pořádku je, i když obě hodnoty souhlasí. Problém nastává, když vyjde hodnota vyšší než kalendářní. Může to být o pár let, ale dokonce i o celá desetiletí.

Je váš metabolický věk vyšší než skutečný? Co to znamená?

Že potřebujete zrychlit svůj metabolismus. Dosáhnete toho takto:

  • Adekvátním kalorickým příjmem dle svého výdeje a cílů
  • Vyváženou stravou se správným trojpoměru makroživin (bílkovin, tuků, sacharidů) a dostatečným přísunem všech důležitých mikroživin (vitaminů, minerálů ...)
  • Pravidelným jídlem s dostatkem vlákniny (zelenina ke každému slanému chodu)
  • Vyhýbáním se nekvalitním tukům (uzeniny, masné výrobky, ...) a upřednostněním kvalitních, nejlépe s obsahem nenasycených mastných kyselin omega-3 a 6 (ořechy, ryby, libové maso, oleje lisované za studena, ...).
  • Vyhýbáním se rychlým jednoduchým cukrům (sladkosti)
  • Dostatkem pohybové aktivity

Stejně důležitá je celková zdravá životospráva:

  • Dostatek spánku a odpočinku
  • Duševní hygiena - alespoň 10 minut denně věnovat sobě, józe, četbě, hraní her ...
  • Minimum stresu
  • Celková pohoda
  • Omezení alkoholu na 1 sklenice vína nebo malé pivo denně

Vše v těle totiž souvisí se vším.

Vyšší metabolický věk může poukazovat i na zdravotní problém. Nezapomeňte na preventivní roční prohlídku u praktického lékaře. Zmiňte se o svém výsledku a společně proberte další kroky.

Jaký metabolický věk jste si vypočítaly?

Menší
5
Stejný
0
Větší
0
Hlasovalo: 5

Foto:
Profimedia
Zdroj:
Michael Achberger

Související články

Diskuse k článku

comments powered by Disqus

Nejčtenější články

Obsah online magazínu feminity.cz je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření, či další zpřístupňování tohoto obsahu, nebo jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu zakázáno.

Kontakt

© Copyright 2019 Frogfoot s.r.o..