Máte dostatek slunečního vitamínu D? Toto je 7 efektivních způsobů, jak si udržovat jeho správnou hladinu

Vitamin D je prospěšný pro naše zdraví. Zatímco jsou někteří lidé schopni získat dostatek vitaminu D ze slunečního světla, jiní musejí zabrat o něco více. Například i takto.

Zdroj: Profimedia
Zdroj: Profimedia

Vitamin D je základní živinou, kterou naše tělo potřebuje na to, aby správně fungovalo, podílí se totiž na mnohých životně důležitých procesech. Vitamin D je vitamin rozpustný v tucích, který primárně podporuje vstřebávání vápníku, podporuje růst a mineralizaci kostí. Je také zapojen do různých funkcí imunitního, trávicího, oběhového a nervového systému. Jeho úloha je v našem těle nenahraditelná, o to vážnější je fakt, že zdroje uvádějí, že nedostatkem vitamínu D trpí až 13% světové populace.

Nepřehlédněte: Snídaně, které obsahují dostatek vlákniny a bílkoviny: Nejlepší pro tělo je najíst se do hodiny po probuzení

1. Travte více času na slunci

Vitamín D se často označuje jako "sluneční", protože slunce je jedním z nejlepších zdrojů této živiny. Naše pokožka obsahuje typ cholesterolu, který funguje jako předchůdce, či tzv. prekurzor vitamínu D, který se pod vlivem slunce stává vitaminem D. Avšak množství vitaminu D, které naše tělo dokáže takovýmto způsobem "vyrobit" závisí na několika faktorech.

  • Barva pleti. Lidé s tmavší pokožkou potřebují pro produkci vitaminu D delší pobyt na slunci než lidé se světlou pletí.
  • Věk. Produkce vitamínu D v kůži stoupajícím věkem klesá.
  • Geografická poloha. Čím blíže k rovníku žijete, tím více vitamínu D si pro své tělo "vyrobíte".
  • Ochrana. Produkci vitamínu D blokují i některé typy oblečení či opalovacích krémů.

2. Konzumujte více mastných ryb a mořských plodů

Mastné ryby a mořské plody patří mezi potraviny s vysokým obsahem vitamínu D, ačkoli přesný obsah vitamínů se může lišit v závislosti na typu a zdroje dané potraviny. Nejbohatší na vitamín D jsou:

  • losos
  • tuňák
  • makrela
  • ústřice
  • garnát
  • sardinky
  • ančovičky

3. Jezte více hub

Houby jsou jediným zcela rostlinným zdrojem vitaminu D. Podobně jako lidé i houby si vytvářejí svůj vlastní vitamín D. Lidé produkují formu vitamínu D známou jako D3, zatímco houby produkují D2. Volně rostoucí houby nebo komerčně pěstované houby ošetřené UV světlem mají nejvyšší hladiny vitamínu D, vybírejte si právě ty.

4. Zahrňte do vaší stravy žloutky

Vaječné žloutky jsou dalším zdrojem vitaminu D, který můžete snadno přidat do našeho jídelníčku. Stejně jako mnohé jiné přírodní zdroje potravy, i ty mají variabilní obsah vitamínu D. Vejce od nosnic žijících ve volném výběhu jsou lepším zdrojem vitamínu D. Ty totiž mají přístup k slunečnímu záření a ve svých vejcích produkují více vitamínu D než vejce od nosnic, které zůstávají v interiéru.

Přečtěte si také: Mýty a pravdy o zeleném čaji: Urychlí trávení a nastartuje metabolismus, tímto však účinky snižujete

5. Jezte potraviny obohacené o vitamín D

Protože jen omezené množství potravin obsahuje přirozeně vysoké hladiny vitaminu D, tato živina je často přidávaná do základních výrobků. Jejich dostupnost je samozřejmě různá, ale nejčastěji je najdeme v segmentech:

  • kravské mléko
  • sójové a mandlové mléko
  • pomerančové džusy
  • cereálie
  • jogurty
  • tofu

6. Dopřejte si výživový doplněk

Pro mnohé lidi je navzdory pobytu na slunci či stravě bohaté na vitamín D je nejlepším způsobem a zároveň poslední možností pro zajištění adekvátního příjmu slunečního vitamínu, jehož nedostatek je nebezpečný a může způsobit několik poruchy právě výživový doplněk vitamínu D. Při nich je třeba dbát na kvalitu a samozřejmě i na správné dávkování. Množství, které potřebujeme totiž závisí i na naší současné hladiny vitaminu D. Z tohoto důvodu je ideální, pokud máte hladiny vitaminu D testovány lékařem, abyste se ujistily, že užíváte nejvhodnější dávku. Deficit je totiž stejně nebezpečný jako "předávkování" vitaminem D.

7. Vyzkoušejte UV lampu

Zvýšit hladinu vitamínu D mohou také svítidla, které vyzařují UV-B záření. Jak jsme již zmínili výše, když je naše pokožka vystavena UV-B záření ze slunce, je schopná produkovat vlastní vitamin D. UV lampy tento benefit činnosti slunce simulují a mohou nám jej nahrazovat v době, kdy je ho nedostatek.

Foto:
Profimedia
Zdroj:
mm

Související články

Diskuse k článku

comments powered by Disqus

Nejčtenější články

Obsah online magazínu feminity.cz je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření, či další zpřístupňování tohoto obsahu, nebo jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu zakázáno.

Kontakt

© Copyright 2022 Frogfoot s.r.o..