Superpotravina, která je dobrá při redukci váhy: Obsahuje vlákninu a vyrovnává hladinu krevních cukrů

Kvalitní fitness potravina, která by neměla chybět ve vašem jídelníčku, pokud chcete zredukovat váhu. Profesionální trenér Michael Achberger o tom, co všechno kromě vlákniny obsahují sladké brambory.

Zdroj: Profimedia
Zdroj: Profimedia

Sladké brambory neboli batáty se těší stále větší oblibě. Nabízejí velké množství úprav a vynikají nejen zajímavou chutí, ale i skvělými výživovými vlastnostmi. Jedním z nejčastějších mýtů při hubnutí je omezování příloh - ve snaze vyhnout se sacharidům. To je nesmysl. I při hubnutí mají kvalitní, tedy komplexní sacharidy, tvořit minimálně 30% denního příjmu. Spolu s celozrnnými obilovinami jsou právě brambory jejich výborným zdrojem.

Přečtěte si: Celulitida je pro většinu žen postrachem: Osvojte si těchto 10 bodů a zbavte se jí ještě před létem

Jaký je rozdíl mezi obyčejnými bramborami a sladkými bramborami?

  • Nutriční složení klasických brambor a sladkých brambor je velmi podobné. Proč tedy sáhnout právě po sladkých bramborách?
  • Vynikají-výbornou, jemně nasládlou chutí, pro kterou se skvěle hodí do salátů i k červenému masu.
  • Nabízejí velký počet skvělých receptů od pyré až po polévky.
  • Oproti klasickým bramborám mají méně sacharidů a kalorií.
  • Mají více vlákniny.
  • Mají také nižší glykemický index - zasytí tak na delší dobu bez výkyvů hladiny krevních cukrů.

Proč tedy patří sladké brambory do fitness potravin?

Jsou zdrojem kvalitních komplexních sacharidů. Jejich nasládlou chuť má vedle složité sacharózy na svědomí i fruktóza a glukóza - přímo využitelné sacharidy, které si nemusí lidské tělo dále štěpit. Díky tomuto složení uvolňují sladké brambory sacharidy pozvolna, což z nich dělá ideální fitness potravinu, hlavně pro ty, kteří chtějí hubnout, ale neztrácet svalovou hmotu.

V průměrně velkém sladkém bramboru ve slupce se nachází téměř 4 g vlákniny. Potraviny s vysokým obsahem vlákniny podporují hubnutí snižováním apetitu a pokušením se přejídat. Vláknina navíc zlepšuje i zažívání. Snad překvapení, že mají nízký glykemický index, takže nezvyšují nárazově hladinu cukru v krvi - naopak ji stabilizují a pomáhají udržet na zdravých hodnotách. Takto zabraňují tvorbě břišního tuku a jsou prevencí problémů s inzulínovou rezistencí - stav vedoucí k obezitě. Jejich chuť je přirozeně sladká, takže lze mlsat zdravě a bez výčitek.

Co se týče minerálních látek a vitamínů, složení je dost podobné jako u klasických brambor. Co však stojí za to vyzvednout, je určitě obsah provitaminu A, který je až několikanásobně vyšší než u klasických brambor.

Dále sladké brambory obsahují více:

  • vitaminu C
  • vitaminu A
  • vitaminu E
  • vitaminu K
  • vápníku
  • hořčíku
  • draslíku
  • sodíku

Čerstvé hlízy sladkých brambor v sobě mají:

  • 70% vody
  • 26% sacharidů
  • 2% bílkovin
  • 3% vlákniny
  • 9% pektinů

Energetická hodnota činí 320 kJ na 100 g dužiny z hlíz.

Jak řešit vyšší cenu batátů? Vypěstujte si vlastní!

Jedinou nevýhodou může být vyšší cena. Ale co se týká potravin, měly bychom se v první řadě zaměřit na kvalitu toho, co kupujeme. Do zdraví se rozhodně vyplatí investovat. Nebo si vypěstovat pár vlastních hlíz.

Pěstování sladkých brambor

Hlízy povijnice batátové se dobře daří i v našich podmínkách. Vyžívají se v sluníčku a nejlépe hlinito-písčité půdě. Sladké brambory nejsnadněji vypěstujete přímo ze zakoupených hlíz. Můžete a nemusíte je předem nechat naklíčit ve sklenici s vodou (hlízu potápíme cca z 1/3). Sázíme poměrně hluboko do země, a to až po posledních mrazech - zhruba v květnu.

Jaké zvolit recepty na úpravu batátů?

Sladké brambory se dají v kuchyni využít na nekonečno způsobů. Můžete je jen tak povařit a ponechat na kostky, rozmixovat na pyré nebo zapéct se zeleninou či sýrem. Co se barvy slupky týká, existuje více variant: žlutá, oranžová, červená, fialová i šedobílá. Červené sladké brambory oceníte při vaření i pečení. Slupku po pečení nemusíte loupat. Příprava je podobná jako u klasických brambor. Žluté sladké brambory se hodí k přípravě hranolků, chipsů nebo placek.

Sledujte: Tajný drink na krásu, díky kterému budete vypadat mladší: Zbavíte se také tuku na břiše

Nejoblíbenější recepty z batátů

Batátové pyré

Sladké brambory pokrájené na kostky uvařte v osolené vodě doměkka. Slijte a přidejte lžíci másla, koření a rozmixujte dohladka. Pyré skvěle chutná i s troškou parmezánu.

Batátová polévka

Klasickou batátovou polévku zjemníte kokosovým mlékem a doplňte je jemnými batátovými chipsy.

Pečené sladké brambory (batátové hranolky)

Pokrájejte sladké brambory na proužky, pokapejte olivovým olejem a dochuťte trochou soli a pepře, podle chuti i sladkou paprikou. Pečte na 180 stupňů asi 30-40 minut.

Foto:
Profimedia
Zdroj:
mm

Související články

Diskuse k článku

comments powered by Disqus

Nejčtenější články

Obsah online magazínu feminity.cz je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření, či další zpřístupňování tohoto obsahu, nebo jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu zakázáno.

Kontakt

© Copyright 2020 Frogfoot s.r.o..