Nafouknuté břicho vás zbytečně opticky rozšiřuje: Zbavte se ho za pomoci tohoto stravování

Profesionální trenér Michael Achberger vám přiblíží seznam potravin, ze kterých se vám nejčastěji nadýmá břicho. Na pohled tak působíte zbytečně jako kdybyste měly pár kilo navíc. Změňte to!

Zdroj: Profimedia
Zdroj: Profimedia

Nadýmání patří mezi nepříjemné projevy organismu, o kterých nerady mluvíme. Na vině je nadměrná tvorba plynů v trávicím traktu reagující na skladbu jídelníčku, zdravotní stav i úroveň pohybové aktivity.

Část plynu se vstřebá, zbytek musí ven

Odborně se tento stav označuje jako plynatost nebo meteorismus. Převážná část plynů se vstřebává v trávicím traktu a zbytek odchází konečníkem z těla ven. Zdravý člověk vypuzuje plyn přibližně 10 × denně v množství 30-130 ml. Celkově je to 1-1,5 litru plynu za den.

Přečtěte si také: Toto dělá s vaším tělem přebytek mléčných výrobků: Neodsekněte je úplně, řiďte se však jistou zásadou

Objem plynu závisí především na:

  • množství a složení stravy
  • tělesném pohybu
  • psychickém stavu

Meteorismus, zvýšená plynatost a nadýmání se projevuje zvedáním břicha v důsledku rozšíření trávicí trubice nadměrným obsahem plynu, bolestí břicha, nejčastěji bodavá, pichlavá, která se může objevovat kdekoli v tlustém střevě.

Bakteriální osídlení střev

V tlustém střevě lidí přežívají stovky různých bakterií (probiotika), které působí pozitivně na náš organismus. Tyto bakterie se živí prebiotiky. Konzumací některých potravin určitým bakteriím pomůžeme v jejich množení.

Střevní bakterie vytvářejí plyny, jako je vodík a metan. Rektální plyn je tvořen z 80-90% těmito střevními bakteriemi. Ve střevě se bakterie živí polysacharidy a cukry ze stravy. Pokud tyto sacharidy v jídelníčku chybí, snižuje se produkce rektálního plynu.

Složení větrů:

  • dusík 11-92%
  • kyslík 0-11%
  • CO2 3-54%
  • vodík 0-86%
  • metan 0-56%

K odstranění plynů z trávicího traktu dochází nejen plynatostí, ale i říháním, vstřebáváním do krve nebo spotřebováním bakteriemi.

Pozor na intoleranci potravin

Důležitým faktorem při tvorbě plynu je také individuální snášenlivost potravin. Některým lidem může vadit lepek, laktóza, fruktóza nebo například vejce. Proto když dvě osoby snědí stejné množství sacharidů, jedna vyprodukuje vetší množství plynů, zatímco druhá žádné.

Plynatost jako výsledek zdravého trávení

Plynatost je velmi nepříjemná zejména ve společnosti, kde obtěžuje nejen fyzicky, ale i psychicky. Mnoho lidí však zapomíná na to, že vždy je lepší plynatost, než její opak. Zástava odchodu plynů je totiž varujícím příznakem toho, že je něco v nepořádku.

Je mnoho zdravých potravin, které způsobují nadýmání. Patří sem např. křehká zelenina. Produkce plynů je zcela normální v případě, že se váš jídelníček skládá ze zdravých potravin. Mnoho lidí si všimne zvýšené plynatosti ve chvíli, kdy se rozhodnou žít zdravěji a oživí svůj jídelníček.

Kde se plyny v našem těle berou?

  • ze spolknutého vzduchu (dusík)
  • z krevních plynů vylučovaných střevní stěnou
  • z plynů vznikajících při trávení
  • z plynů vznikajících při kvašení sacharidů
  • z plynů, které vznikají hnitím bílkovin a sekretů

Nadýmání

Jako nadýmání se označuje subjektivní pocit zvýšeného množství plynu ve střevech. Většinou se jedná o pocity tlaku a napětí či bolesti v břiše. Tímto projevem trpí 16 - 30% populace. Nepříjemný pocit bývá často lokalizován v pravém nebo levém podžebří, případně v pravém dolním kvadrantu. U některých lidí dochází k dilataci, což je aktuální změna břišního obvodu.

Zvýšená tvorba plynu může být následkem zdravotních potíží, jako je diabetes, sklerodermie, porucha funkce štítné žlázy, bakteriální prorůstání ve střevech, syndrom dráždivého střeva nebo divertikulóza.

Častěji trápí ženy a seniory

O nadýmání mluvíme až tehdy, když se v těle tvoří větší množství plynů, které se nedostatečně vstřebávají nebo neodcházejí ven přirozenou cestou.

K nadýmání jsou náchylnější ženy a starší lidé. Důvodem jsou zřejmě výkyvy v hladině ženských pohlavních hormonů, které jsou nestabilní zejména v rámci cyklu, během těhotenství a v období menopauzy. Senioři zase trpí kvůli umělému chrupu, různým chorobám ústní dutiny a převaze jednoduchých sacharidů ve stravě.

Pokud se nadýmání opakuje častěji a postižený vnímá tento stav jako nepříjemný, obtěžující a komplikující mu život, pak je žádoucí hledat řešení.

Potraviny, které přispívají k tvorbě plynu

  • luštěniny (hlavně fazole, hrách, čočka, sojové boby)
  • mléko a mléčné výrobky (mléko, sýry, zmrzlina)
  • různé druhy zeleniny (zelí, kapusta, květák, brokolice, ředkvičky, okurka, chřest, česnek, cibule, celer, kukuřice)
  • některé druhy ovoce a ovocné kompoty (švestky, hrušky, jablka, banány, hrozny, rozinky)
  • cereálie a pečivo (všechny potraviny obsahující pšenici)
  • tučná jídla (smažené pokrmy, tučné maso, smetanová jídla)
  • potraviny obsahující velké množství vzduchu (např. sněhové pusinky)
  • potraviny s vysokým obsahem vlákniny a doplňky stravy na bázi vlákniny (např. pšeničné otruby, psylium, laktulóza, methylcelulosa)
  • slané pochutiny (zadržují v těle vodu, což může způsobit nadýmání)
  • nadměrné množství jednoduchých cukrů (sladkosti, bonbóny, zákusky)
  • kvasnice
  • sycené nápoje
  • některé léky

Nadýmání a plynatost může být následkem narušené střevní mikroflóry. Nejčastěji k tomu dochází po antibiotické nebo hormonální léčbě.

Nepřehlédněte: Detoxikace, kterou snadno podstoupíte každé ráno: Tento typ čaje rozšíří cévy a zlepší cirkulaci krve

Jak řešit nadměrnou plynatost?

Kromě dietních opatření jsou základním požadavkem opatření režimová.

  • Jezte v klidném prostředí, pomalu a bez stresu.
  • Ještě než jídlo spolknete, pořádně ho rozkousejte.
  • Přidejte pohybovou aktivitu.
  • Přestaňte kouřit.
  • Eliminujte žvýkání žvýkaček.
  • Soustřeďte se na jídlo a snažte se předejít polykání vzduchu.
  • Z pečiva vybírejte raději starší tmavé a vyhněte se bílému čerstvému pečivu, zvlášť kynutému.
  • Na pití nepoužívejte brčko, protože kvůli němu dostanete do trávicího traktu více vzduchu.
  • Dodržujte optimální pitný režim a zároveň se vyvarujte nadměrné konzumace tekutin během jídla nebo těsně po něm.
  • V případě nadýmání sáhněte po bylinkách a rostlinných silicích (anýz, kmín, fenykl, heřmánek, máta, zázvor apod.)

Prvním krokem v prevenci nebo léčbě plynatosti je omezení množství tzv. flatugenných (nadýmavé) nápojů a potravin. Extrémně flatugenní potraviny mohou způsobit i více než 40 odchodů větrů za den.

Zkusily jste všechno a nic nezabírá? Navštivte lékaře

Eliminovaly jste rizikové potraviny, přidaly do svého života pohyb, začaly se vyhýbat stresu a nadýmání vás i přesto stále trápí? Vydejte se ke svému praktickému lékaři nebo přímo ke gastroenterologovi. Vaše potíže mohou mít totiž závažnější příčinu, jako je např. onemocnění jater, žlučníku, slinivky, střev nebo žaludku či hormonální nerovnováha.

K lékaři spěchejte i v případě, že se k nadýmání přidá zvracení, průjem, zácpa, krev ve stolici, bušení srdce nebo náhlé hubnutí.

Foto:
Profimedia
Zdroj:
MA

Související články

Diskuse k článku

comments powered by Disqus

Nejčtenější články

Obsah online magazínu feminity.cz je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření, či další zpřístupňování tohoto obsahu, nebo jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu zakázáno.

Kontakt

© Copyright 2021 Frogfoot s.r.o..