Hlavní princip diety Clean Eating: Vyřaďte z jídelníčku tyto hrozné potraviny a předejděte srdečním chorobám

Populární styl stravování Clean Eating vám kromě zmenšení obvodu pasu pomůže předejít srdečním a trávicím obtížím. Jaká jídla konzumovat vám poradí fitness trenér Michael Achberger.

Zdroj: Profimedia
Zdroj: Profimedia

Setkaly jste se už na Instagram s hashtag #eatclean při fotce se zdravým jídlem, které hraje všemi barvami? právě o tom je "čisté stravování". Nejde totiž o dietu v pravém slova smyslu, ale spíše o změnu životního stylu, který vám pomůže nejen shodit kila a dostat se do kondice, ale hlavně má pozitivní vliv na vaše zdraví.

Hlavním principem Clean Eating je vyřadit ze svého jídelníčku všechny průmyslově zpracované potraviny, které se do něj v průběhu posledních desítek let dostaly v obrovském množství. Možná si to často ani neuvědomujeme, v čem všem, co za den sníme, je mnohem více soli, cukru, rafinovaných sacharidů a transmastných kyselin, než je zdravé. Polotovary, předpřipravené jídla, ale i trvanlivé sušenky či další "dobroty" našemu tělu zkrátka dobře nedělají, zpomalují metabolismus a jako magnet přitahují civilizační choroby.

Přečtěte si: Odstraňte odumřelou pokožku z obličeje i dekoltu: Tyto peelingy zanechají pleť hedvábnou a svěží

Pozor na to, co jíte

U potravin, jako jsou bramborové lupínky, čokolády nebo sušenky, nezdravé složky objevíme celkem snadno. Cukry a tuky však do sebe dostáváme i v potravinách, kde bychom je možná nečekali. Například v salátovém dresingu. Dokonce i potraviny, které se tváří zdravě (jako například cereálie, müsli tyčinky nebo zdánlivě zdravé pomazánky) obsahují velké množství transmastných kyselin spojovaných se srdečními a trávicími obtížemi a dalšími zdravotními problémy.

S průmyslovými potravinami, které navíc zpravidla ještě obsahují konzervanty, emulgátory a stabilizátory, které jsou ve větším množství toxické až karcinogenní neškodíte jen svému zdraví, což je zásadní, ale jako nepříjemný efekt po něm ještě přibíráte na hmotnosti. Na rozdíl od škodlivých látek, kterých je v nich dostatek, tomuto jídlu naopak chybí vitamíny, minerály, vláknina a antioxidanty, takže z výživového hlediska do sebe dostáváte hodně prázdných kalorií a přibíráte.

Co s tím?

Řešení je v podstatě velmi jednoduché - vyhněte se průmyslově vyráběným potravinám a začněte "jíst čistě". Už od prvních týdnů změny životního stylu můžete pozorovat řadu benefitů, které vás jen utvrdí v tom, že to děláte dobře. Když se budete stravovat podle zásad Clean Eating, můžete čekat úbytek kilogramů (ačkoliv budete asi jíst víc, než před tím), lepší kvalitu pleti i vlasů, mít více energie, více svalové hmoty a lepší kvalitu spánku.

V poslední době se tento způsob stravování spojuje i se zlepšením trávení, snížením krevního tlaku a hladiny cholesterolu v krvi i s lepší psychickou kondicí. Protože čisté potraviny obsahují více výživných látek, jejich zpracování v těle probíhá déle, což znamená, že se budete cítit déle sytí. A dokážou zmírnit i vaši alergii nebo přecitlivělost.

Principy čistého stravování

  • Jezte zhruba pět menších porcí denně, každé 2-3 hodiny.
  • Jídlo nikdy nevynechávejte.
  • V každém jídle kombinujte bílkoviny a komplexní sacharidy.
  • Nezapomínejte na pitný režim! Denně vypijte alespoň dva litry čisté vody.
  • Vyhýbejte se průmyslově zpracovaným, rafinovaným potravinám, zejména bílé mouce, cukru, limonádám a alkoholu.
  • Konzumujte adekvátní množství zdravých tuků a naopak se vyhýbejte všem nasyceným a transmastným tukům.
  • Jezte dostatečné množství (přibližně 500 gramů denně) čerstvé zeleniny a ovoce, které obsahují velké množství vlákniny, vitamínů a enzymů.

Nepřehlédněte: Hydratační péče o vaše víčka: Nedovolte chladu vzít vám krásu vašich očí

Clean eating znamená konečně zdravé stravování

Jde o skutečně zdravé stravování, když se konzument řídí velmi jednoduchými zásadami, které nejsou nijak zásadně omezující, pokud jde o výběr potravin. Clean Eating představuje zcela plnohodnotné, velmi kvalitní a chutné stravování, které je vhodné jak pro zdravý životní styl a prevenci civilizačních onemocnění, tak i pro pozvolnou redukci hmotnosti (samozřejmě za podmínky mírné energetické restrikce). Clean Eating zároveň respektuje i etiku a udržitelnost při produkci potravin, takže podporuje udržitelné zemědělství a potravinářské postupy šetrné k životnímu prostředí. Nejde tedy o nějaký převratný či revoluční systém, ale o stravování podle zdravého selského rozumu.

Foto:
Profimedia
Zdroj:
Michael Achberger

Související články

Diskuse k článku

comments powered by Disqus

Nejčtenější články

Obsah online magazínu feminity.cz je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření, či další zpřístupňování tohoto obsahu, nebo jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu zakázáno.

Kontakt

© Copyright 2021 Frogfoot s.r.o..