Ženy se v jídle až příliš omezují, tvrdí fitness trenér: Chybí jim tyto proteiny, které by jim pomohly s nadváhou

Profesionální fitness trenér Michael Achberger vás přesvědčí o tom, že bílkoviny jednoduše do jídelníčku patří. Mnoho žen si to však stále nechce připustit a vydá se v hubnutí opačnou cestou.

Zdroj: Profimedia
Zdroj: Profimedia

Proteiny bývají nejčastěji zmiňované v souvislosti s náročným životním stylem kulturistů a jejich touhou po větších svalech. Proteiny neboli bílkoviny však mají zcela zásadní význam ve zdravém stravování jako takovém, hubnutí nevyjímaje.

Naopak se dávno ví, že příjem správného množství kvalitních bílkovin hubnutí ještě více podpoří.

Problém nedostatku bílkovin (i ostatních živin) se nejčastěji týká žen. Ty se ve snaze zhubnout omezují v jídle až příliš a jejich tělo ve výsledku chřadne. Ve výsledku trpí pocity hladu, nemají energii a trpí častými výkyvy nálad.

Přečtěte si: Chcete zhubnout z oblasti břicha? Toto je 5 nápojů, které vám k tomu dopomohou

Ženy se v jídle příliš omezují, nepřijímají bílkoviny

Kila i přes veškerou snahu ubývají pomalu nebo vůbec. Přitom stačí tak málo - začít jíst správně a nezapomínat na dostatek bílkovin.

Velkou chybou, se kterou se setkávám hlavně u žen, je to, že se v jídle příliš omezují. A to až tak, že jejich energetický příjem klesne pod hodnotu bazálního metabolismu. Často za mnou pak chodí s tím, že skoro nic nejí a přesto se jim nedaří zhubnout. Některé dokonce i přibírají. Nejtěžší je jim vysvětlit, že musí začít jíst více. Mají v sobě zakódovaný strach, že o to víc pak přiberou. Přitom navýšení energetického příjmu nad bazální metabolismus v jejich případě zrychlí látkovou výměnu, a to následně vede k redukci nadbytečných kilogramů.

Proteiny hrají při hubnutí klíčovou roli

Aby mohl zdravý organismus fungovat bezchybně, potřebuje ke všem svým funkcím tři základní živiny - sacharidy, tuky a bílkoviny ideálně ve správném poměru. I přes dostatkem informací lidé při hubnutí opakují neustále dokola tytéž chyby. Které mám na mysli?

2 nejčastější chyby při hubnutí - děláte je také?

  • Nejíte téměř vůbec
  • Jíte úplně špatně

Zdá se vám odpověď na otázku "kde dělám chybu" nějak příliš moc stručná? Možná je, ale je to pravda. Převážná většina lidí se snaží zhubnout tím, že radikálně omezí jídlo buď v přijatém množství nebo ve složení. Domnívají se totiž (především si to však toužebně přejí), že tímto způsobem rychle zhubnou, a pak se budou moci vrátit zpět ke svým oblíbeným ne právě zdravým a výživným pokrmům.

Proteiny jsou pouze součást hubnutí, ne důvod

Malé procento lidí si uvědomuje, že cesta za vysněnou postavou a pevnějším zdravím, vyžaduje mnohem více. To je také důvod, proč oni svůj cíl dosáhnou. Nehledají totiž jednoduché a rychlé řešení, hledají účinné a efektivní řešení. Chápou přitom, že to nebude zdarma a budou se muset opravdu snažit. V zdravé stravě hrají bílkoviny absolutně nenahraditelnou úlohu. Totéž platí i tehdy, pokud chceme zhubnout. Ale opravdu zhubnout, ne se o to neúspěšně pokoušet vždy, když se blíží plavková sezóna. Bílkoviny zdaleka neovlivňují pouze růst svalové hmoty. Tělesný tuk totiž metabolizuje uvnitř svalů. Je to jednoduché - stačí si představit svaly jako pec, ve které se pálí tuky. Jde tedy o to, neřešit při hubnutí jen tuky, ale hlídat si svalovou hmotu a dostatečně cvičit, aby se tak podpořil metabolismus tukové tkáně.

Více svalové hmoty navíc znamená vyšší bazální metabolismus a rychlejší spalování i v momentech, kdy neděláte vůbec nic.

Výhody, které přináší zvýšení bílkovin v jídelníčku

  • Zdravější a vyrovnanější strava
  • Potlačení chuti k jídlu a na sladké
  • Delší pocit sytosti
  • Zrychlení metabolismu
  • Podpora spalování tuků a zhubnutí
  • Zlepšení fyzické kondice
  • Podpora tréninkových cílů
  • Udržení pevného těla
  • Lepší regenerace svalů

Mějte na mysli vždy jednu základní informaci. Pokud si denně dopřejete 2-3 dávky kvalitního proteinového nápoje, svému tělu dodáte dostatečné množství bílkovin, ale bez sacharidů a tuků.

Jak bílkoviny dostat do jídelníčku?

Ono se snadno řekne, jezte více bílkovin, horší je to dovést do reálného života. Mnoho lidí (opět to platí zejména pro ženy) má problém přijmout dostatek kvalitních bílkovin v normální stravě.

Nejčastěji jedí málo masa a živočišných produktů nebo je nejedí vůbec. Přitom nemají tušení, jak živočišné bílkoviny nahradit rostlinnými. To už je samo o sobě dost těžké a vyžaduje to značné znalosti o výživě. Často totiž ani nevědí, které rostlinné produkty bílkoviny obsahují a kolik.

Nejlepším řešením je tedy bílkoviny do těla dostat v podobě speciálních proteinových výrobků, mezi které patří různé proteinové tyčinky na hubnutí, proteinové nápoje na hubnutí apod. Ty snadno vyřeší problém nejen s množstvím, ale také s kvalitou přijatých proteinů. Zde však nastává problém číslo dvě, a to ne nijak nezanedbatelný, a to jak si vybrat správně.

Na prvním místě by vždy měla být správná strava. Jinak doplňky stravy jsou podle mého názoru nepostradatelným pomocníkem u vrcholových sportovců. U běžných návštěvníků fitness center mi připadá na místě pouze konzumace proteinových nápojů. Proteinové nápoje bych doporučil všem, kteří chtějí nabrat svalovou hmotu. Stejně tak i těm, kteří se snaží o redukci hmotnosti. Zejména u žen mám zkušenost, že spíše než plátku masa navíc, dají přednost drinku. Vždy však záleží, jaký je jejich denní příjem bílkovin ze stravy.

Proteinový nápoj smíchejte s vodou, případně s nedoslazeným mlékem. Kromě tradičního mléka vyzkoušejte i mléka rostlinné - např. mandlové, kokosové či rýžové. Proteinový prášek ale můžete také přidat do ovesné kaše, smoothie či jogurtu.

Jak vybrat dobrý protein na hubnutí?

Trh specializovaný na proteinové doplňky stravy je ohromný. Bohužel i zde platí, že zdaleka ne všechny výrobky jsou kvalitní. Při výběru je důležité sledovat nejen obsah bílkovin, ale i sacharidů a tuků, který by měl být při hubnutí co nejnižší. Proto si vybírejte produkty od známých a ověřených firem, které se na sportovní výživu zaměřují. Opatrní buďte u neznačkových proteinových produktů prodávaných v supermarketech či drogeriích. Tím ale neříkám, že musí být jednoznačně špatné. Vždy si však pečlivě přečtěte složení. Šetřit se v tomto případě rozhodně nevyplácí. Kvalitní proteinové přípravky obsahují nejen dostatečné množství aminokyselin, ale i další suplementy, které chrání svaly a urychlují jejich regeneraci.

Výhodou těchto přípravků je rychlá a jednoduchá příprava (např. oproti masu) a možnost vybírat si různé příchutě. Ale jde pouze o doplněk. Určitě nesouhlasím s tím, aby je člověk konzumoval jako náhradu jídla (jak je možné vidět u některých dietách). S proteinovými tyčinkami už je to horší, často mají nevhodné složení. Zejména ty, co se prodávají v běžných potravinových řetězcích, nejsou pro tyto účely příliš vhodné a mají blíže spíše ke sladkostem. Já osobně preferuji vícesložkové proteiny, které si občas dávám i místo svačiny. Nemám jednu oblíbenou značku, ale vždy si vybírám přípravky od opravdu ověřených a známých firem.

Například proteinový nápoj typu CFM Whey obsahuje v jedné dávce 22,6 g bílkovin, 3 g sacharidů a 2,7 g tuků. Ženám většinou stačí i menší dávka cca 20 g, která obsahuje ještě nižší hodnoty. Přitom jde o 65% protein. Důležité však nejsou pouze procenta, ale také kvalita a chuť. Pokud vám totiž dělá potíž vypít jednu dávku za den, jak  byste ho chtěly užívat dlouhodobě, aniž by se vám při pomyšlení nezvedl žaludek? Nebojte se prodejce požádat nejprve o menší vzorek na ochutnání.

Kdy pít protein při hubnutí a v jakém množství?

Jakmile vyřešíte problém s otázkou "jaký protein na hubnutí", přistane vám okamžitě na stole problém druhý, a to, kdy protein užívat a samozřejmě kolik. Konkrétní dávkování najdete na každém výrobku popsán na jeho obalu. Jedna dávka pro muže obsahuje 30 až 40 g prášku, ženám postačí 20 a 30 g. Vyzkoušet můžete i kalkulačku pro dávkování proteinu a gaineru.

Co se týče na časování, proteinový nápoj při hubnutí je nejlepší užívat:

  • 30 minut před nebo po cvičení - v tomto případě zlepší efektivitu tréninku a podpoří regeneraci
  • 30 minut před jídlem - budete tak lépe krotit své chutě a nesníte všechno, co vám přijde pod ruku
  • Náhrada za svačinu - když nemáte čas na klasické jídlo, dopřejte si proteinový drink
  • Před spaním - pro regeneraci svalové hmoty

Nepřehlédněte: Cítíte se unavené? Možná vám chybí magnézium, do jídelníčku zkuste zařadit tyto potraviny

Proteiny vám urychlí a usnadní hubnutí

První zásadní chybou je snažit se zhubnout za pomoci hladovky. Nejenže tím ničeho nedocílíte, ale ještě vám bude hůř a dlouhodobě tak můžete ohrozit své zdraví. Druhou zásadní chybou je hubnout příliš rychle. Však jste ty kila navrch také nenabraly za jednu noc, že?

K hubnutí potřebujete dostatek energie a tu získáte pouze ze zdravé a vyvážené stravy plné bílkovin. Bílkovin se opravdu netřeba bát, právě naopak. Bílkoviny jsou totiž vašimi nejlepšími spolubojovníky s nadváhou. Využijte jejich sílu a nenechte je sedět v koutě.

Foto:
Profimedia
Zdroj:
Michael Achberger

Související články

Diskuse k článku

comments powered by Disqus

Nejčtenější články

Obsah online magazínu feminity.cz je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření, či další zpřístupňování tohoto obsahu, nebo jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu zakázáno.

Kontakt

© Copyright 2020 Frogfoot s.r.o..