Jaký jste metabolický typ? Následující vzorec odhalí, jak se stravovat, abyste zbytečně nepřibíraly

Jaké jsou vaše nejlepší predispozice na hubnutí a co by měl váš jídelníček obsahovat? Odpoví fitness trenér Michael Achberger.

Zdroj: Profimedia
Zdroj: Profimedia

Původ této ideje sahá do starověku. Nejvýrazněší stopy můžeme najít v tradiční čínské medicíně, ale určité spojitosti se objevují také v myšlenkách řecké či egyptské kultury. Svou renesanci však tato teorie dosáhla teprve nedávno. A v čem tedy spočívá?

Tradiční zásady racionálního stravování házejí víceméně všechny lidi do stejného pytle. Tím nechci tyto lety a praxí ověřené poznatky shazovat - výživa podle metabolických typů postupy zdravého stravování nepopírá, pouze doplňuje a trochu zjemňuje jejich rysy.

Je založena na tom, že ne všem lidem svědčí totožné složení stravy. S podobnou tezí už přišla mnohem starší dieta podle krevních skupin, jejíž logika je však nanejvýš pochybná a ani výsledky nejsou zrovna výmluvné.

Příběh, který vás motivuje:

Stravování podle metabolických typů rozděluje "strávníky" podle toho, jaké živiny by měly v jejich stravě převládat pro dosažení a udržení optimální váhy a také pro lepší zdraví a vitalitu.

V minulosti bylo stravování různých kultur navzájem mnohem odlišnější. Severské národy konzumovaly více tuků a bílkovin, jejich strava sestávala převážně z živočišných prvků, masa a mléčných výrobků. Důvodem bylo podnebí. Severské prostředí nemá tak bohatou faunu a také neposkytuje tolik příznivé podmínky pro pěstování plodin. Snad také není třeba dodávat, že život v takto extrémních podmínkách vyžaduje oproti mírnému klimatu vydatnější a těžší stravu bohatou právě na tuky a bílkoviny.

Naopak národy například jižní Evropy či středního východu mnohem více tíhli k zemědělství a konzumaci zejména obilovin. Podobný rozdíl panoval mezi kočovnými a stálými kulturami.

Významem tohoto cvičení z dějepisu nespočívá v tom, přesvědčit vás, abyste začali opakovat návyky svých dávných předků (to jistě není logické ani žádoucí, naše mozky, těla i žaludky už jsou rozhodně zvyklé na zcela odlišný komfort), přesto poslední výzkumy ukazují, že metabolismus dnešních lidí může být také vyhraněný a nakloněný k určitému typu stravování. A jaké typy to jsou?

Proteinový čili bílkovinný typ

Organismus těchto lidí velmi dobře reaguje na stravu s vyšším obsahem tuků a bílkovin. Diety založené na principu metabolických typů uvádějí optimální rozložení živin 70% bílkovin a tuků a 30% sacharidů.

Lidé s tímto typem metabolismu by měli konzumovat maso, mléčné výrobky, vejce, ryby, ořechy, zeleninu. Vhodné jsou také luštěniny, brambory, kysané zelí, květák, mrkev. Z ovoce pak spíše to "naše" jižní, tedy hrušky, jablka apod.

Proteinový typ umí velmi snadno a rychle přeměnit tuky a proteiny na energii a do této kategorie častěji spadají muži než ženy. Tento typ si také příliš nepotrpí na sladké.

Sacharidový typ

Osoba sacharidového typu bude nejvíce tíhnout k obilovinám, pečivu, těstovinám, rýži, spíše k tropickému ovoci apod.

Těžké a tučná jídla špatně snáší a neholduje nijak zvlášť masu. Snadněji se zasytí. Obvyklá je vyšší obliba sladkého a kofeinu. Z masa by měl tento typ vyhledávat libové, jako je drůbeží, telecí nebo samozřejmě ryby.

Optimální poměr živin udávaný pro tuto skupinu je 70% sacharidů 20% proteinů a 10% tuků (jindy 75-15-10).

Smíšený typ

Tato varianta je v současné populaci nejobvyklejší a dříve uvedené typy jsou spíše hraniční možnosti. Smíšený typ může konzumovat stravu obou skupin a optimální poměr živin odpovídá tradičním poměrem racionálního stravování - tedy cca 50% sacharidů, 30% tuků a 20% bílkovin, pokud člověk netrpí nadváhou.

Nepřehlédněte: Takto se vyhnete zavodnění těla: Štíhlejší lýtka a kotníky můžete mít i po náročném létě na dovolenou

Jaké má rozdělení na metabolické typy pozitiva?

Tento systém je geniální v tom, že člověk může docílit optimální váhy, udržet si ji - a přitom se stravovat podle svých přirozených preferencí. Tato "dieta" je na rozdíl od většiny ostatních pro člověka radostí, a ne utrpením. Výživa podle nastavení vlastního organismu umožňuje efektivnější práci s energií. Lidé se cítí lépe, zdravěji, vitálněji a správné stravování má výrazně pozitivní vliv na psychiku. Může být velmi účinnou zbraní proti úzkosti, nervozitě, podrážděnosti, únavě či dokonce depresi.

Foto:
Profimedia
Zdroj:
MA

Související články

Diskuse k článku

comments powered by Disqus

Nejčtenější články

Obsah online magazínu feminity.cz je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření, či další zpřístupňování tohoto obsahu, nebo jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu zakázáno.

Kontakt

© Copyright 2019 Frogfoot s.r.o..