Strava je až 70% úspěchu: Metoda přípravy jídla odhalí, na koho se zbytečně lepí kila skrytými vadami

Zdravé stravování v sobě zahrnuje nejen ten správný výběr surovin, ale i jejich přípravu. Trenér Michael Achberger vám odhalí, jak málo stačí k tomu, aby se na vás lepily kila navíc, a to zcela zbytečně.

Zdroj: Profimedia
Zdroj: Profimedia

Velké množství článků věnované zdravému stravování se primárně zabývá skladbou jídelníčku. Většina lidí přitom velmi dobře ví, co by měli jíst a čemu se vyhnout velkým obloukem. Zdravé stravování však zahrnuje i správné způsoby přípravy pokrmů a právě ty bývají kamenem úrazu. Špatnou úpravou lze rychle znehodnotit i ty nejzdravější potraviny na světě!

Všechny potraviny obsahují živiny, které jsou nutné pro správné fungování organismu. Udržují naše tělo zdravé a plné energie. Některé potraviny jsou výživnější více, jiné méně. Výsledný obsah živin, které z potravin naše tělo přijme, však značně závisí na jejich úpravy. Z každého jídla lze udělat "odlehčenou" variantu, stačí vědět, jak na to.

Přečtěte si: Trendy manikúra, která aktuálně letí: Tyto barvy laků na nehty snadno zkombinujete s oblečením

Jaké známe způsoby úpravy jídel?

  • mechanické úpravy (krájení, strouhání, mletí)
  • sušení
  • mrazení
  • klíčení
  • kvašení
  • kynutí
  • vaření
  • vaření v páře
  • dušení
  • pečení
  • smažení
  • grilování
  • flambování
  • uzení
  • chemické úpravy (polotovary)

Věděli jste, že i obyčejné krájení narušuje celistvost potravin? Proto je nutné takto "narušenou" potravinu zkonzumovat co nejdříve. Naopak sušení je skvělým způsobem, jak uchovat ovoce a zeleninu a udržet v nich co nejvíce živin po delší dobu. Zmražení je relativně šetrný způsob, jak uchovat potraviny plné živin. Musí však být dodržen správný postup. Klíčení se využívá při dalším zpracování obilovin, luštěnin a semen, přičemž při tomto procesu vznikají velmi zdravé enzymy.

Kvašení je zase proces využíván pro zpracování zeleniny. Vytvářejí se při něm prospěšné látky a enzymy, a zkvašenou zeleninu je možné uchovávat po celou zimu. Mléko se zase nechává zkysnout, čímž se zlepšuje jeho stravitelnost. Zakysané výrobky jsou velmi zdravé a doporučuje se zařadit je do zdravého jídelníčku.

Zdravé vaření a dušení

Z pohledu zachování živin je nejšetrnější tepelnou úpravou vaření. Vařená jídla si uchovávají živiny, zlepšují stravitelnost potravin a vstřebání živin, a proto je vhodné i při dietním režimu. Princip vaření je jednoduchý. Potraviny vložíme do vody a vaříme je. Doba vaření přitom závisí na konkrétních potravinách a samozřejmě i na receptu. Zeleninu obvykle stačí vařit 10 až 50 minut (např. Červenou řepu je nutné vařit déle, aby změkla), maso je nutné vařit i hodinu a déle, aby bylo měkké (např. kuřecí maso je za chvilku, hovězí maso se vaří dvě hodiny a více).

Při vaření je důležité používat správné množství vody. Větší množství vody používáme pouze u suroviny, které vařením zvětšují svůj objem - těstoviny, rýže, luštěniny. Jinak se snažíme používat méně vody, aby nedošlo ke ztrátě živin vyluhováním. To neplatí, pokud je vývar součástí pokrmů. Například, když se uvařená zelenina či luštěniny rozmixuje s vodou a vznikne hustá a vydatná polévka.

Mezi vaření bychom mohli zařadit i dušení. Jde o šetrnou tepelnou úpravu, která je vhodná i pro nemocné. Při tomto způsobu přípravy nejsou potraviny zcela ponořeny pod vodou. Tekutina by neměla sahat výš než do ⅔ objemu připravovaného pokrmu. Dusí se při menším výkonu a pod pokličkou. Vaření a dušení jsou ideálním způsobem, jak připravovat skutečně dietní jídla.

Pečení aneb když se z trouby valí vůně masa či koláčů

Pro milovníky pečeného masa či buchet a koláčů máme dobrou zprávu. Pečení jako takové patří mezi způsoby, které jsou považovány za zdravé úpravy. Musí se však dělat správně. Například maximální teplota by neměla přesahovat 200 °C. Při vyšších teplotách totiž údajně vznikají zdraví škodlivé látky.

Péct lze v podstatě cokoli. Vůně masové pečeně je doslova nakažlivá. Pokud však chceme dbát na zdravou výživu, vybírat bychom měli libové maso a samozřejmě správné tuky a oleje. Na pečení jsou vhodné tepelně stabilní a nutričně vyvážené oleje a tuky. Buchty a koláče "ohrožují štíhlou linii" už svým složením. Naštěstí existují zdravé varianty.

Fritování, smažení a grilování - nejhorší úprava pokrmů?

Ani fritování, ani smažení a bohužel ani grilování nepatří mezi doporučené "zdravé" úpravy potravin. Všechny pracují s velkým množstvím tuků a navíc při vysokých teplotách.

Nejméně "hvězdiček" mívá tradičně smažení a grilování. To však neznamená, že smažení je zakázáno. Důležité je smažit správné a nepřehánět to.

Jak smažit "zdravěji"?

  • Nikdy nepoužívejte olej vícekrát, po použití jej nechte vychladnout a vylijte ho.
  • Smažte na olejích určených pro vysoké teploty (např. Rafinovaný olivový nebo Řepkový olej).
  • Nevhodné jsou rostlinné tuky, máslo a extra panenské olivové oleje.
  • Teplota při smažení by neměla přesáhnout 200 °C (poznáte to podle namodralého kouře).

Lepší volbou než smažení na pánvi je fritování. Olej se méně nasaje do potravin a navíc nedochází k přepalování tuků. To však neznamená, že začnete fritovat jako o závod. I přes svý klady, jde stále o smažení. Při výběru fritézy sáhněte po takové, která má nakloněné a točící se síto. Díky tomu využívá méně oleje než klasická fritéza.

Zejména v létě nedáme dopustit na grilování. Nejde totiž jen o jídlo, ale o společenskou událost. Grilování k létu patří stejně jako slunce, koupání a opalování. Důležité je, stejně jako v případě smažení, vyvarovat se zásadních chyb.

Mohlo by vás zajímat: Detoxikace, kterou snadno podstoupíte každé ráno: Tento typ čaje rozšíří cévy a zlepší cirkulaci krve

Jak grilovat "zdravěji"?

  • Používejte kvalitní uhlí.
  • Vybírejte libové maso.
  • Maso nechte propéci, aby nedocházelo ke vzniku nebezpečných mikroorganismů.
  • K masu si dopřejte jako přílohu lehký zeleninový salát.
  • Nikdy nejezte připálené nebo spálené maso.

Zdravé vaření je radost

Zdravé jídlo není synonymum pro zeleninové saláty a kuře "bez chuti a zápachu". Zdravé stravování vás naopak přinutí přemýšlet nejen nad tím, co jíte, ale jak vaříte. Počáteční tápání brzy nahradí pestrý jídelníček plný zdravých a rozmanitých chutí. U vaření a dušení se naučíte používat nejrůznější koření a zejména čerstvé bylinky a brzy zjistíte, že zdravé jídlo chutná mnohem lépe. Přeji vám dobrou chuť!

Foto:
Profimedia
Zdroj:
MA

Související články

Diskuse k článku

comments powered by Disqus

Nejčtenější články

Obsah online magazínu feminity.cz je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření, či další zpřístupňování tohoto obsahu, nebo jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu zakázáno.

Kontakt

© Copyright 2019 Frogfoot s.r.o..