Trápí vás zpomalený metabolismus? Díky tomuto doporučení se zbavíte nepříjemných tukových faldíků na těle

Profesionální fitness trenér Michael Achberger věří, že s každou postavou se dá něco dělat a posunout ji více k vysněné představě. Pokud vás trápí zpomalený metabolismus, vyzkoušejte tyto změny.

Zdroj: Profimedia
Zdroj: Profimedia

Zatímco vaše kamarádka se může cpát od rána do večera a nepřibere ani deko, vy se na koláčky podíváte letmým pohledem a už jsou vám těsnější džíny. A to zdaleka není nejhorší. Ona považuje sport za vyhozený čas a pro vás je pohyb nutností, abyste si štíhlou postavu udržely. Tuto velkou životní nespravedlnost nazýváme zpomalený metabolismus.

Zatímco na rychlý metabolismus si stěžuje jen málokdo, pomalý metabolismus je doslova prokletím. Není divu. Lidé s rychlým metabolismem nemají zpravidla problém s udržením štíhlé linie, aniž by se omezovali v jídle nebo patřili k zarytým sportovcům. A to není opravdu příliš velký důvod k stížnostem.

Pomalý metabolismus je častější problém u žen než u mužů. Přestože ženy toho snědí daleko méně, přesto přibírají. Pokud si důkladně nehlídají jídelníček a nedbají na pravidelný pohyb, kila jdou nezadržitelně nahoru. Ale lidé, kteří sportují a stravují se zdravě, přece pomalým metabolismem netrpí, ne? Je to tak trochu kolotoč, o kterém si hned řekneme více.

Pomalý metabolismus není diagnóza na celý život. Existují účinné techniky a postupy, kterými lze metabolismus urychlit a podpořit tak spalování tuků.

Přečtěte si: Nafouknuté břicho vás zbytečně opticky rozšiřuje: Zbavte se ho za pomoci tohoto stravování

Bazální metabolismus - výpočet a co znamenají čísla?

Metabolismus můžeme popsat jako neustále pracující stroj uvnitř našeho těla. Odborně mluvíme o látkové výměně a mnohých biochemických reakcích. V každém těle probíhá metabolismus tuků, bílkovin, sacharidů a dalších přijatých látek. Při procesech jsou přijaté látky rozkládány a využívány pro nejrůznější činnosti. Přebytečnou energii, které tělo nevyužije, si ukládá na "horší časy".Nejmenší možné množství energie potřebnou k zajištění základních životních funkcí (dýchání, činnost vnitřních orgánů, apod.), nazýváme bazální metabolismus (BMR = Basal Metabolic Rate).

BMR je závislý na pohlaví, věku, hmotnosti i množství aktivní tělesné hmoty (svalů). Nejlépe
jsou na tom mladí a svalnatí muži. S přibývajícím věkem se metabolismus začne zpomalovat. Vypočítejte si bazální metabolismus a zjistěte, jak na tom opravdu jste. Pro výpočet bazálního metabolismu lze využít tři rovnice:

 * Rovnice Mifflin - St. Jeorem je údajně nejnepřesnější způsob výpočtu a vychází ze studie
americké dietologické asociace.

 Muži: 10 x váha / kg + 6,25 x výška / cm - 5 x věk + 5

Ženy: 10 x váha / kg + 6,25 x výška / cm - 5 x věk - 161

* Rovnice Katch - McArdie vychází z předchozí rovnice, ale do výpočtu zahrnuje procento
tělesného tuku (FFM - Fat Fee Mass).

 Muži a ženy: 21.6 x FFM + 370

 * Rovnice Harris - Benedict je nejstarší a pochází z roku 1919 a přidává přibližně 5% oproti
skutečnosti. Nejvíce odchylek vychází u výpočtu BM mladých a obézních osob.

Muži: 13,75 x váha / kg + 5 x 003 x výška / cm - 6 x 775 x věk + 66,5

Ženy: 9.563 x váha / kg + 1,85 x výška / cm - 4,676 x věk + 655,1

Metabolismus pracuje, když jsme v práci, jíme, povídáme si, běháme, odpočíváme, čteme nebo spíme. Metabolismus je neúnavný a nikdy se nezastaví. Pracuje však různým tempem, vliv mají geny, životní styl a bohužel i neúčinné a často opakované diety.

Neustále dodržování diet a časté kolísání váhy má na metabolismus negativní vliv. Organismus je neustále připraven na nedostatek a energií raději šetří, metabolismus se tím ještě více zpomalí.

Rychlost spalování je pro nás důležitou informací zejména tehdy, pokud chceme zhubnout. Bazální metabolismus činí 60 až 80% celkového energetického výdeje člověka. Dalších 20 až 40% je zásluha vlastní aktivity (práce, domácí práce, sport, atd.). Zpomalený metabolismus nepracuje správně a spálí až o 30% méně než obvykle. O to více je třeba vydat více energie vlastními silami.

Jak nastartovat metabolismus?

Pomalý metabolismus nevyřeší léky, zázračné nápoje ani nicnedělání. Řešení se může zdát jako nuda, ale o to víc je účinné. Znamená to upravit energetický příjem a výdej, vybudovat si správné stravovací návyky a zvýšit pohybovou aktivitu.

To však neznamená, že dramaticky snížíme příjem a začneme cvičit každý den jako smyslů zbavení. Člověk a jeho organismus takový nápor nevydrží. Výsledkem je vyšší tělesná váha, než na začátku diety. Říká se tomu jo-jo efekt.

Správná cesta je bohužel pomalejší a vyžaduje rozumnější přístup. Cílem je dostat se na rozumnou váhu a udržovat rovnováhu mezi příjmem a výdejem. Hubnutí pomůže nastartovat také přirozená detoxikace organismu.

Abychom začali hubnout, je nutné metabolismus nastartovat. Omezení kalorií v tomto případě není správnou cestou. Tělo je na takový krok nepřipravené a naopak se metabolismus spíše zpomalí.
Nejlepší cestou je  příjem upravit tak, aby odpovídal výdeji. To znamená, že při daném příjmu
nebudete přibírat. A největším pomocníkem je samozřejmě fyzická aktivita, která rychlost
metabolismu dokáže ovlivnit nejvíce.

Nepřehlédněte:Štíhlá neznamená vyhublá a bez tuku: Pro toto je podstatné, aby ho naše tělo nemělo jen minimální procento

Tipy, jak zrychlit metabolismus

Čím víc svalů máme, tím více energie spálíme v bazálních (klidovém) režimu. Účinným cvikem je například dřep, který posiluje svaly a snižuje tukové zásoby z břicha, boků, zadečku i nohou.

Dostatečný pitný režim urychlí metabolismus. Denně vypijte alespoň 8-12 sklenic vody. Některé vědecké výzkumy uvádějí, že pro urychlení metabolismu je důležité pít teplejší vodu. Dobrým doplňkem je zelený čaj, který údajně podporuje spalování tuků.

Jezte zdravě. Jezte pravidelně tak, jak vám to vyhovuje. Někomu postačí tři jídla denně, jiný
musí jíst častěji. Dopřejte si čerstvé suroviny, bohaté na vitaminy, minerály a další důležité
látky, které váš  metabolismus podpoří.

Odpočívejte a spěte. Dostatečný spánek má na metabolismus zásadní vliv. Lidé, kteří spí méně než 7,5 hodiny denně, mnohem častěji trpí nadváhou a obezitou.

Zázvor, chilli papričky i luštěniny podporují rychlý metabolismus. Zázvor urychluje trávení a
luštěniny obsahují železo důležité pro přenos kyslíku do svalů.

Ryby, ryby a zase ryby. Konzumace ryb jako taková podporuje svalový metabolismus a navíc obsahují zdravé omega-3 mastné kyseliny.

Foto:
Profimedia
Zdroj:
fem

Související články

Diskuse k článku

comments powered by Disqus

Nejčtenější články

Obsah online magazínu feminity.cz je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření, či další zpřístupňování tohoto obsahu, nebo jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu zakázáno.

Kontakt

© Copyright 2019 Frogfoot s.r.o..