Co je kouřový bod tuků? Takto dochází ke vzniku karcinogenních látek v jídle, které si připravujete

Jsme to, co jíme. Jednoduché pravidlo, které po důkladném zkoumání o nás hodně odhalí. Profesionální trenér Michael Achberger upozorňuje na šest největších problémů při tomto typu přípravy jídel.

Zdroj: Profimedia
Zdroj: Profimedia

Jídla smažená na oleji nebo másle sice dobře chutnají, ale tělu nijak neprospívají. Naopak, mohou způsobit velké škody. Jaké a proč?

Šest největších problémů smažených potravin

1. Příliš mnoho kalorií a minimum živin

Hranolky, chipsy, smažený sýr, řízek a další smažené pochoutky obsahují velké množství kalorií, které jen velmi těžko spálíte. Jídla smažená v oleji ztrácejí vodu a absorbují tuk, což prokazatelně podle studií zvyšuje obsah kalorií.

Jeden kousek smaženého sýra obsahuje 1000 kcal, porce hranolek 320 kcal a vepřový řízek 450 kcal. Průměrná 60kilová žena se tak pár sousty dostane na více než polovinu doporučeného denního kalorického příjmu. Nadbytečné kalorie si tělo ukládá na horší časy ve formě tuku. Přitom se v takovém jídle skrývá minimum živin, důležitých pro správné fungování organismu.

Přečtěte si: Nápoj z této superpotraviny ovládl svět: Obsahuje více vlákniny a je bez alergenů či lepku

 2. Rozhození trávení

Smažené jídlo způsobuje i zhoršené trávení. Mohou vás potrápit bolesti břicha, nadýmání, pocity plnosti, průjem nebo naopak zácpa. Lidské tělo totiž tráví potraviny nasáklé tukem dlouho a složitě. Velkou práci s nimi má především žaludek a žlučník.

 3. Karcinogenní látky a neurotoxiny

Důležité je, na jakém oleji smažíte. Pokud použijete obyčejný kuchyňský olej nebo máslo s tendencí k přepalování, vyrábíte si problém na zdravotní problémy. Jakmile tuk během zahřívání přesáhne kouřový bod, dochází ke vzniku karcinogenních látek.

Při smažení potravin obsahujících škrob vznikají i nebezpečné neurotoxiny akrylamid a glycidamid. Poškozují nervové tkáně, způsobují neplodnost a mohou stát za rakovinou a dalšími chorobami. Přepálené tuky jsou také zdrojem trans mastných kyselin, které snižují dobrý HDL cholesterol a naopak zvyšují podíl špatného LDL cholesterolu.

Studie prokázaly, že trans-tuky zvyšují riziko srdečních chorob, obezity, cukrovky i rakoviny. Jiná studie prokázala, že obsah trans-tuků se v oleji zvyšuje, pokud ho používáme opakovaně.

TIP: Přepálený tuk poznáte podle namodralého kouře, který z stoupá z pánve. Modré zbarvení je dané chemickými změnami v oleji.

Akrylamid vzniká chemickou reakcí mezi cukry a aminokyselinou zvanou asparagin. Smažené jídla z brambor přitom mají koncentraci akrylamidu úplně nejvyšší. Podle studií na zvířatech zvyšuje akrylamid riziko hned několika druhů rakoviny. Jiné výzkumy hovoří konkrétně o rakovině ledvin a ženských orgánů (vaječníky, endometrium).

Jedna z posledních amerických studií spojuje častou konzumaci smažených jídel, zejména ryb a kuřat, s vyšším rizikem kardiovaskulárních onemocnění, a to cca o 13%. Studie se týkala žen, které jedly smažené jídlo opravdu často, většinou každý den.

4. Nadbytek tuku

Ačkoli je doporučená denní dávka tuků individuální, odborníci se shodují na tom, že by tuky v naší stravě měly tvořit maximálně 30% z denního energetického příjmu. Smaženými pokrmy však příjem tuků značně navýšíte a snadno doporučenou dávku přesáhnete.

Kromě celkového příjmu je důležitý i zdroj tuků. Svému tělu uděláte největší službu nenasycenými tuky, a to především za studena lisovanými oleji, avokádem, oříšky a semínky. Sádlu, máslu, margarínu a přepáleným olejům byste se naopak měly raději vyhnout.

5. Cesta k nadváze a obezitě

Smažené hranolky, sýry apod. Mají zpravidla malý objem a mnoho kalorií. Přesto však dostatečně nezasytí a brzy po jejich snědení máte opět hlad. Kvůli tomu se snadno přejíte k nadváze nebo přímo obezitě.

Vaše tělo si brzy po smaženém pokrmu začne žádat jídlo s obsahem živin, které potřebuje. Smaženými potravinami však uspokojíte pouze své chuťové buňky. Mnohem lépe uděláte, pokud si dopřejete jídlo obsahující kvalitní bílkoviny, sacharidy a zdravé tuky.

Studie ukazují, že trans mastné tuky mohou ovlivňovat hormony regulující chuť k jídlu a ukládání tuků. Bez ohledu na to, zda je ve smaženém jídle vysoký obsah kalorií nebo tuků, několik výzkumných studií prokázalo pozitivní vztah mezi jeho příjmem a obezitou.

6. Riziko onemocnění

Vysoký příjem nezdravých tuků lékaři spojují s chorobami srdce a cév, psychickými problémy, poruchou krvetvorby, sníženou imunitou, alergiemi, vysokým cholesterolem a dalšími zdravotními komplikacemi. Hrozí také žlučníkové koliky a vznik žlučníkových kamenů. Pravidelná konzumace smažených jídel zvyšuje riziko aterosklerózy (hlavně mrtvice, anginy pectoris a infarktu) a také diabetu 2. typu.

Nevhodné tuky se podílejí i na vzniku nádorového onemocnění konečníku, tlustého střeva, prostaty a prsu. Časté pochutnávání si na smažených pokrmech zvyšuje riziko různých onemocnění. Několik studií u dospělých osob zjistilo souvislost mezi konzumací smažených jídel a rizikem chronických chorob.

Obsah kalorií a tuků v oblíbených smažených jídlech

  • hranolky: 275 kcal a 12 g tuku / 100 g
  • hamburger z hovězího masa: 250 kcal a 15 g tuku / 100 g
  • langoš se sýrem a kečupem: 249 kcal a 9 g tuku / 100 g
  • chipsy solené: 541 kcal a 35 g tuku / 100 g
  • smažené kuřecí křídla: 251 kcal a 13 g tuku / 100 g
  • kuřecí řízek: 275 kcal a 15 g tuku / 100 g
  • vepřový řízek: 404 kcal a 31 g tuku / 100 g
  • smažený květák: 262 kcal a 14 g tuku / 100 g
  • smažené žampiony: 160 kcal a 9 g tuku / 100 g
  • smažené kalamáry: 181 kcal a 4 g tuku / 100 g
  • kobliha s marmeládou: 358 kcal a 15 g tuku / 100 g

Nechcete se smaženého jídla vzdát?

Pokud nechcete smažené pokrmy zcela vyškrtnout ze svého života, omezte alespoň jejich frekvenci ve svém jídelníčku. Jednou za dva měsíce vám opečený řízek nebo sýr bohatě stačí. Vyhněte se ale fast food podnikům a jídlo si připravte raději doma. Použijte kvalitní a čerstvé suroviny, a hlídejte, aby při smažení olej nepřesáhl kouřový bod.

Co je kouřový bod tuku?

Kouřový bod tuku neboli anglicky "smoking point fat" představuje tepelnou hodnotu, při které už dochází k přepalování tuku. Jednoznačně ho poznáte podle okem viditelného kouře. Při teplotě kouřového bodu (a výše) dochází k rozkladu tuku a nebezpečí vzniku karcinogenních a jiných nebezpečných látek.

Oleje na smažení proto vždy vybírejte s ohledem na jejich kouřový bod. Čím vyšší, tím lépe. Čím déle totiž tuk zahříváte, tím rychleji se jeho kouřový bod snižuje. Volba nekvalitního oleje na smažení představuje větší riziko než použití nekvalitních potravin.

Kouřové body tuků

  • arašídový olej nerafinovaný: 160 ° C
  • arašídový olej rafinovaný: 232 ° C
  • kokosový olej extra panenský: 177 ° C
  • kokosový olej rafinovaný: 232 ° C
  • konopný olej: 165 ° C
  • lněný olej: 107 ° C
  • máslo: 121-149 ° C
  • olivový olej extra panenský: 191 ° C
  • olivový olej panenský: 199 ° C
  • palmový olej: 235 ° C
  • přepuštěné máslo ghí: 252 ° C
  • řepkový olej: 190-232 ° C
  • slunečnicový olej nerafinovaný: 107 ° C
  • slunečnicový olej částečně rafinovaný: 232 ° C
  • slunečnicový olej rafinovaný: 227 ° C
  • vepřové sádlo: 188 ° C

Nepřehlédněte: Toto dělá s vaším tělem přebytek mléčných výrobků: Neodsekněte je úplně, řiďte se však jistou zásadou

Namísto smažení upřednostňujte jiné typy úprav

Smažení na vrstvě oleje vám nic dobrého nepřinese. Jídlo však můžete připravit na mnoho jiných způsobů. Vyzkoušejte například pečení v troubě nebo rychlou přípravu na páře. Pomalá úprava pokrmu při nízké teplotě umožňuje potravinám zachovat maximum živin.

Pokud budete jíst smažené dvakrát ročně a nemáte potenciál k žlučníkovým záchvatům, tak by vašemu zdraví uškodit nemuselo.

Mnohem lepší je však horkovzdušné pečení masa, bramborů nebo sýrů, případně grilování na kameni (ne na otevřeném ohništi). Se správnou úpravou zdravých potravin vám poradí i dobrý výživový poradce.

Foto:
Profimedia
Zdroj:
MA

Související články

Diskuse k článku

comments powered by Disqus

Nejčtenější články

Obsah online magazínu feminity.cz je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření, či další zpřístupňování tohoto obsahu, nebo jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu zakázáno.

Kontakt

© Copyright 2020 Frogfoot s.r.o..