Superpotravina roku 2020 odhalena: Je bohatá na omega 3-mastné kyseliny pro lepší fungování srdce

Superpotravina, která přichází s přelomem desetiletí má řadu blahodárných účinků. Michael Achberger vyzdvihl několik nejvýznamnějších, které přispívají ke krásnějšímu a zdravějšímu tělu. Jste zvědavé, o jakou potravinu jde?

Zdroj: Profimedia
Zdroj: Profimedia

Světle béžová až tmavě hnědá konopná semínka se občas přezdívá konopné srdíčka. Lidé si je sypou na jídlo, lisuje se z nich olej, mele protein, vyrábí se z nich mléko a další potraviny.

Dopřejte svému tělu a zdraví jejich výjimečné vlastnosti i vy.

Známé jsou především pro vysokou koncentraci omega-mastných kyselin, které vám mohou pomoci předcházet onemocněním a udržovat celkové zdraví. Více esenciálních mastných kyselin v jiném rostlinném zdroji bychom těžko hledali.

Obsahují kompletní bílkoviny (21 aminokyselin včetně všech esenciálních), esenciální mastné kyseliny omega-3 a omega-6, rozpustnou i nerozpustnou vlákninu, vitamíny i minerály (zejména A, B1, B2, D, E, vápník a železo). Najdete v nich 25% bílkovin, 35% mastných kyselin a 27%sacharidů (především vlákniny).

Konopí je pozoruhodná rostlina pěstována nejen pro potravinářské účely. Kromě zdravotních benefitů je přínosem i pro životní prostředí. Může být pěstována bez fungicidů, herbicidů i pesticidů a efektivně absorbuje oxid uhličitý. Začněte den přidáním konopných srdíček do vaší ranní kaše nebo jogurtu. Konzumace konopného semínka je více než vhodná v těhotenství, při kojení (je doporučena i pro podporu laktace), pro sportovce, seniory i děti.

Přečtěte si také: Třídenní teplý detox pro váš žaludek: Toto spojení surovin je účinné, stačí mu přidat pár stupňů při vaření

Oloupaná versus neloupaná konopná semínka

Některé živiny najdeme pouze ve skořápce, ne samotném konopném semínku. Loupaná konopná semínka tak na rozdíl od neloupaných obsahují obvykle méně živin. Například vitaminu C na 100 g obsahuje jen slupka neloupaného semínka 0,4 mg, zatímco samotné semínko 1 mg. Vitamín A neboli retinol, je antioxidant důležitý pro zdravý zrak a pomáhá při růstu měkkých a kostních tkání (kůže, sliznice, zuby). Neloupané konopné semínko na 1 gram obsahuje 37,5 IU vitamínu A, loupané jen 4 IU na 100 gramů. 100 g neloupaných konopných semínek obsahuje 90% doporučené denní dávky vitamínu B1, B5, kyseliny pantothenové a thiaminu. Najdeme v něm také 30% doporučené dávky B3 a niacinu. 100 g neloupaných konopných semínek obsahuje také 10 IU vitamínu D, který je důležitý při tvorbě kostí, posiluje imunitu a snižuje rizika některých onemocnění (například rakovina, vysoký krevní tlak, srdeční onemocnění a cukrovka). 100 g loupaných i neloupaných obsahuje 20% doporučené denní dávky vitamínu E. Ten může být prevencí srdečních chorob, může mít protizánětlivé účinky, zlepšovat imunitní systém a chránit před rakovinou, věkem podmíněné makulární degradací (AMD), kataraktem a neurodegerativními chorobami (například Alzheimer a kognitivní pokles).

Slupka neloupaných semínek je však tuhá, hůře se tráví a díky vysokému obsahu vlákniny je pro tělo složitější využít cenné látky konopného semínka. Neloupané konopné semínka by se proto měla namáčet přes noc nebo trochu umlít, aby byla lépe stravitelná a využitelná.

Fakta o konopném semínku

Věděli jste, že...

Psychotropních vedlejších účinků se při konzumaci konopných semínek bát nemusíte. Konopí seté (technické) obsahuje jen velmi málo pověstného THC (delta-9-tetrahydrokanabinolu). Aktivní droga THC se navíc nachází pouze v konopném listu, ne semínkách. Marihuana je jiný typ konopí. Lidé si stále pletou konopí s marihuanou, považují konopí za drogu nebo jen za ilegální lék. Jakoby svět zapomněl, že konopí bylo vedle lnu a vlny jedním ze tří zdrojů vlákna k výrobě textilu, hlavním prvkem při výrobě papíru a významným zdrojem jedlých i technických olejů a semen. Konopí na výrobu oblečení, jídla i léků využívají různé kultury po tisíce let. Na svých farmách ho pěstovali například američtí prezidenti George Washington a Thomas Jefferson. Ačkoli vedlejší produkty konopí sami o sobě nezákonné nejsou, v USA je pěstování konopných semínek zakázáno.

Konopí roste jako plevel. Nemusí se proto skoro vůbec stříkat pesticidy či herbicidy, díky čemuž nemusíte tolik dbát na organické pěstování. Těžko budete hledat potravinu tak výživnou jako konopné semínko. Ve dvou lžících konopných semínek se nachází 90 kalorií, 6 gramů tuku, 2 gramy vlákniny, 5 gramů bílkovin, 300 mg draslíku plus 15% doporučené dávky vitamínu A a 25% železa. Tři polévkové lžíce konopných semínek = 50% doporučené denní dávky hořčíku a fosforu, 25% dávky zinku.

V konopných semínkách najdeme výjimečný profil mastných kyselin. Jak běžné (omega-3 a omega-6), tak ty méně obvyklé (kyselinu stearidonovou SDA a gama linoleovou GLA). Mastné kyseliny obsažené v konopném semínku bojují proti zánětům a chrání vaše srdce a imunitní systém. Mléko z konopných semínek je skvělým a navíc velmi chutným zdrojem nejen mastných kyselin, ale i bílkovin a vápníku. Ty, které najdeme na pultech obchodů, však často obsahují různé přídané látky a sladidla. Raději si ho proto jednoduše vyrobte doma - rozmixujte semínka s vodou a přeceďte přes plátno.

Jednoduchým rozemletím konopných semínek je získáván skvělý veganský proteinový prášek s vysokým obsahem vlákniny a bez dalších nechtěných přídavků. Konopná semínka mají jemnou chuť, při jejich konzumaci zaznamenáte chroupání. Trvanlivost konopných semínek není dlouhá - skladujte je ideálně v lednici a kupujte po menších baleních. Zahřátí ničí výživové hodnoty mastných kyselin, takže semínka k jídlu přidávejte až po tepelné úpravě. Konopný prášek můžete až rok skladovat v chladném tmavém rohu skříně. Konopná semínka obsahují všechny esenciální aminokyseliny, což z nich dělá kompletní zdroj bílkovin (stejně jako je například kuře, ryby nebo hovězí). Pouze třemi polévkovými lžícemi semínek své smoothie nebo salát obohatíte o 10 g vysoce kvalitních a navíc také velmi zdravých bílkovin.

Výrobci konopných doplňků se často zaměřují na kulturisty. Přestože je konopné semínko bohaté na bílkoviny zásadní pro zdravé a silné svaly, nemá žádné zázračné vlastnosti v jejich budování.

Konopná semínka se jako posilovač svalů poprvé používali v 50. letech 20. století ve východní Evropě pro léčbu ztráty svalů způsobenou tuberkulózou. S ohledem na to, že se obvykle konzumuje jen malé porce konopných semínek, obsah vitamínů není velký. Museli byste jich sníst asi kilo, abyste splnili doporučenou denní dávku. Obsah vitaminů navíc snižuje tepelný proces, kterým se semínka sterilizují před prodejem. Konopná semínka mají oříškovou chuť, která ozvláštní každý pokrm.

Mohlo by vás zajímat: Bylinkový nápoj na posílení imunity těla: Tradiční recept čínské medicíny vás postaví na nohy

Konopný olej pro zdravé srdce i imunitního systému

Konopný olej podle zprávy American Chemical Society vydané v roce 2014 obsahuje množství "zajímavých látek". Například steroly a kyselinu linolovou, které mohou zlepšovat funkci imunitního systému, pomáhat regulovat hladinu cholesterolu a podporovat zdraví srdce. Také se vyzdvihuje vynikající koncentrace omega-3 a omega-6 mastných kyselin v konopném oleji, který tak potenciálně může příznivě ovlivňovat srdeční onemocnění a celkové zdraví.

Pro zachování kvality esenciálních mastných kyselin by semínko ani olej neměly být zahřívány na více než 45 stupňů Celsia. Vylisovaný olej je třeba chránit nejen před teplem, ale i před vzduchem a světlem. Oxidace kyselin způsobuje žluknutí a dělá je nepoživatelnými.

Protein z konopí je vysoce kvalitním zdrojem bílkovin

Kvalita bílkovin se odvíjí od koncentrace aminokyselin. Ty s dokonalejšími aminokyselinovým profily jsou tělem tráveny a využívány efektivněji. Studie potvrdily, že konopný protein se vyrovná nebo předčí řadu veganských proteinů včetně těch z obilnin, ořechů a některých luštěnin.

Bílkoviny z konopných semínek pro imunitu a proti únavě

Konopná semínka jsou známé především pro obsah omega-3 a omega-6 mastných kyselin. Zde však jejich zdravotní přínos zdaleka nekončí. Protein z konopných semínek měl pozitivní vliv na imunitní funkci i proti únavě. Konopná semínka mohou lepšit funkci ledvin a srdeční hypertrofii.

Zvyšování energie konopnými semínky

Kombinace kalorií, komplexních sacharidů a bílkovin v konopných srdíčkách poskytují dlouhotrvající energii. Bylo prokázáno, že hladinu energie zvyšují bez dalších stimulantů, jako je například kofein a cukr. Energii s konopnými semínky doplníte zdravěji než s běžnou energetickou tyčinkou obsahující hodně cukru a nasycených tuků.

Vláknina obsažená v celozrnných konopných semínkách může pomáhat předcházet zácpě i dalším střevním potížím a zvýšit pocit sytosti, takže budete jíst méně. Rozpustná vláknina navíc snižuje hladinu LDL cholesterolu a nerozpustná snižuje rizika kardiovaskulárního onemocnění a cukrovky.

Omega-3 mastné kyseliny pro srdce, duši a posílení mysli

Esenciální tuky omega-3 nenasycené mastné kyseliny mohou pomáhat snižovat záněty, rizikas srdečních onemocnění, cholesterol i tlak. Důležitou roli hrají i v mozku při poznávání a paměti. Konopná semínka obsahují hodně vitamínu A, C, E a beta-karotenu. Jsou bohaté také na bílkoviny, sacharidy, minerály a vlákninu. Mají ideální poměr omega-6 a omega-3 mastných kyselin, u kterých se předpokládá snižování vysokého krevního tlaku.

Konopná semínka pro zdravé buňky

Rovnováha esenciálních mastných kyselin ve spojení s kompletním profilem bílkovin podporuje regeneraci a vývoj buněk. Mohou být prevencí chronických onemocnění včetně kardiovaskulárních, autoimunitních, přecitlivělosti, neurodegenerativních onemocnění i rakoviny. Esenciální mastné kyseliny podporují také transport kyslíku do buněk celého těla a blokaci virů, hub a bakterií.

Konopná semínka v kuchyni

Konopnými semínky můžete vylepšit jakýkoliv pokrm nebo dezert. Pochutnáte si na nich při snídani, obědě, svačině i na večeři.

Konopnými semínky můžete posypat saláty, jogurt, ovesné vločky i rýži a zeleninu. Konopný olej pro zachování všech živin používejte spíše ve studené kuchyni, například na salátový dresink. Konopné mléko i protein využijete například při přípravě lahodných smoothies. Konopné semínko může být zdravé i při pečení (na rozdíl například od semínek lněných). Až čtvrtinu množství mouky můžete nahradit pro lehkou oříškovou chuť.

Vegetariáni, vegani a vysoce kvalitní protein z konopí

Konopná semínka jsou skvělou a kvalitní alternativou proteinových doplňků pro vegetariány a vegany, i všech ostatních, kteří se snaží vyhýbat konzumaci živočišných produktů. Jedním z jejich nejčastějších využití je výroba bílkovinných práškových doplňků stravy, které mohou nahradit bílkoviny z masa. Mají také potenciálně imunitní, protiúnavové vlastnosti a mohou chránit ledviny. 1 běžná dávka konopného prášku obvykle obsahuje 11 až 13 g bílkovin.

Jedna lžíce konopného oleje obsahuje 14 gramů tuku - z nichž je nasycen pouze 1 g. Snižte riziko vysokého cholesterolu a srdečních onemocnění a vyměňte sádlo za konopný olej co nejdříve. Díky nadprůměrné stravitelnosti je konopný protein ideální i pro sportovce. Nevýhodou konopného proteinu je však to, že má velmi nízký obsah esenciálních mastných kyselin lysinu a leucinu, které jsou důležité pro růst svalů. Kulturisté a sportovci proto často raději volí protein z hrachu, rýže nebo jiných zdrojů kompletních bílkovin.

Konopná semínka regulují apetit i tělesnou váhu

Obraťte se při hledání pomoci s osvojením si zdravého životního stylu a zlepšení zdraví vašeho srdce na konopné srdíčka. Pamatujte však, že neexistuje žádný doplněk stravy, který vás sám o sobě zbaví kilogramů.

Nahrazení jiných olejů konopným může pomoci shodit nějaké to kilo, ale musíte také vypustit prázdné kalorie a začít více cvičit. Lžíce konopného oleje má asi 100 kalorií, olivový 120. Má krásnou světle zelenou barvu a ořechovou chuť ideální do salátů.

Obzvláště při konzumaci mezi jídly díky vysokému množství bílkovin konopná semínka potlačují hlad. Zařazením konopných semínek do jídelníčku si snadněji vybudujete zdravější stravovací návyky a volba mezi čerstvou zeleninou a ovocem namísto těstovin a chlebů pro vás bude jednodušší. Skvělým doplňkem při hubnutí jsou také díky obsahu dalších nezbytných živin - jako jsou esenciální mastné kyseliny, vláknina, vitamíny a minerály - aniž vašemu tělu dodávaly nadbytek kalorií, škrobů a cukrů. Kila, která díky konopným srdíčkám shodíte, pravděpodobně zase hned nenaberete zpět - jde spíše o celkovou úpravu stravy jako dočasné opatření.

Konopný olej pro krásnou pleť bez akné

Konopný olej udržuje vlhkost pleti v rovnováze a brání jejímu předčasnému stárnutí. Pomáhá k tomu, aby vaše pokožka byla jemná, hladká, měkčí a hydratovaná. Může zmírnit i některé kožní stavy - zejména ekzém, akné a lupénku i zánět kůže dermatitidu. Konopné semeno obsahuje optimální kombinaci esenciálních mastných kyselin pro produkci buněk a zdraví kůže.

Konopný olej můžete užívat vnitřně nebo si pořídit kosmetický přípravek od kožního krému, šampónu, balzámů na rty, až po krémy na holení nebo opalování.

Konopný olej pro zdravé, husté vlasy

Živiny obsažené v konopném oleji jsou pro vlasy velmi přínosné. Jednou z nejoblíbenějších voleb pro použití v kosmetice a přípravcích pro péči o vlasy z něj dělá to, že výborně proniká do kůže a není tak lepivý jako jiné rostlinné oleje. Vlhkost a lesk vlasům dodávají zejména lipidy konopného oleje. Přispívá k posílení křehkých pramenů, dává vlasům tvar a může je i zpevnit. Může také podpořit růst a bránit vypadávání, ulevit od svědění a suché pokožky hlavy i zamezit tvorbě lupů.  Olej z konopných semínek zlepšuje krevní oběh, snižuje záněty a udržuje pokožku hlavy ve formě.

Nutriční hodnoty konopných srdíček

100g loupaného konopného semínka obsahuje zhruba tyto složky:

Nutriční složky:

  • Bílkoviny - 25% - 36,7 g
  • Tuky - 73% - 45 g
  • Sacharidy - 2% - 6,7 g
  •  Kalorií 580 (2428 kJ) Vitamíny: 0 g

Minerální látky:

  • Železo - 9,6 mg
  • Magnézium - 640 mg
  • Zinek - 11,5 mg

Dávkování a užívání konopných semínek

Konopné semínko se užívá celé, loupané, ve formě mléka, proteinu a oleje, vyrábějí se z něj různé kosmetické přípravky i mouka nebo těstoviny. Přidat ho můžete například do jogurtu nebo salátů. Ideální je začít den konopným semínkem na lačno a potom kdykoliv během dne. Doporučená denní dávka pro dospělé je 1-2 polévkové lžíce.

Nežádoucí účinky konopných semínek

Konopná semínka jsou obecně považovány za bezpečné, u některých lidí se však mohou objevit nežádoucí účinky. Konopné srdíčka jsou poměrně mastné a mají vysoký obsah tuku. Většina z nich je polynenasycených tuk - tedy "dobrý" druh tuku. Konopná semínka však mohou vyvolat mírný průjem. Pokud je váš trávicí systém citlivý na změnu, zařaďte konopná semínka do jídelníčku pomalu. Začněte na 1 čajové lžičce denně a postupně se propracujte až ke 2 lžícím, které představují doporučenou dávku konopných semínek.

Nepřehlédněte: Detoxikace, kterou snadno podstoupíte každé ráno: Tento typ čaje rozšíří cévy a zlepší cirkulaci krve

Psychotropní sloučenina THC se nachází pouze v listech a květech konopí, ne semenech. Jelikož však semínka do styku se zbytkem rostliny přicházejí, některé mohou obsahovat extrémně nízkou hladinu THC. Přesná úroveň THC se liší podle druhu konopí. Pokud jste na THC velmi citliví a koupíte si semínka konopí z rostliny s vysokým obsahem THC a navíc ve větších množstvích, opravdu se u vás mohou halucinace nebo euforie vyskytnout. Doporučené denní množství nikdy nepřekračujte.

Je však velmi nepravděpodobné, i když ne zcela nemožné, aby konzumace velkého množství konopných semen ovlivnila drogový test. Při běžném i dlouhodobém užívání by však především semínka konopí setého toto riziko představovat neměla.

Z konopného oleje by během výrobního procesu měly být odstraněny úplně všechny psychoaktivní látky nebo THC.

Pro koho nejsou konopná semínka vhodné?

Jedinci se střevními poruchami by měli být opatrní. Konzumace konopných bílkovin může zhoršovat už přítomny příznaky střevních chorob, uvolňovat stolici, způsobovat průjem, nadýmání i břišní křeče. Tyto nežádoucí účinky se však obvykle s dalším užíváním mírní. Pokud trpíte nějakou střevní nemocí, konzultujte konzumaci konopných semínek nejdříve s lékařem.

S jakými léky konopná semínka neužívat?

Zatím není známa jakákoli interakce s obvyklými léky. Pokud však užíváte jakékoliv léky na předpis, nebo bez, poraďte se před přidáním konopných semínek do vaší stravy s lékařem. Pozor by si měl dát především ten, kdo užívá antikoagulanty. Vysoký obsah omega-3 a omega-6 esenciálních mastných kyselin v konopných semínkách může potlačovat tvorbu trombocytů (krevních destiček) a představovat tak riziko zvýšeného krvácení.

Foto:
Profimedia
Zdroj:
MA

Související články

Diskuse k článku

comments powered by Disqus

Nejčtenější články

Obsah online magazínu feminity.cz je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření, či další zpřístupňování tohoto obsahu, nebo jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu zakázáno.

Kontakt

© Copyright 2020 Frogfoot s.r.o..