Při tomto pohybu zapojujeme všechny svaly: Naše postava tak prochází viditelnou změnou mnohem rychleji

Pokud toužíte po vyrýsované postavě a ne po drastickém hubnutí, vyzkoušejte pohybovou aktivu, které propadl i náš fitness trenér Michael Achberger. Jste zvědaví, o co jde?

Zdroj: Profimedia
Zdroj: Profimedia

Množství spálených kalorií samozřejmě neříká nic o tom, kolik svalů se při sportu zapojuje. Zatímco některé sporty zatěžují tělo nerovnoměrně, u jiných je zapojení svalů komplexní, a vymodeluje vám tak vysněnou postavu. Z tohoto hlediska se ve všech žebříčcích vysoce umisťuje například lezení na umělé stěně i po skalách v přírodě. Při něm se zapojují všechny svalové skupiny a kromě síly si při něm zlepšujete i koordinaci.

Vyzkoušejte něco nového - boulder. Lezení už není jen výsadou podivných dobrodruhů a hazardérů se životem. Kouzlu lezení podléhá stále více obyčejných lidí, kteří se vystavují pocitu "nebezpečí" a překonávání sebe sama.

Čtěte také: Největší chyby, které se opakují ve snaze mít hezčí břicho: Bod 2 je problém mnoha žen

Nechte se pohltit zdravým adrenalinem a napětím

Tradiční horolezectví zaznamenalo několik proměn a vývoj různými směry. Z původního extrémního zdolávání vrcholů, které lákalo odvážného jedince již od pradávna, se vytvořila široká paleta sportovních disciplín. Ty jsou dnes již běžně dostupné každému a přináší nádech dobrodružství i těm, kteří neradi riskují své životy na osmitisícovkách.

Bouldering - lezení i v zimě

A co je to vlastně za sport? Je to druh lezení bez použití lana na malých skalních blocích, nebo skalách jen pár metrů nad zemí, případně na malé lezecké stěně. Název pochází z anglického slova boulder, což je balvan. Nyní získává lezení velkou popularitu, je to sport nenáročný na vybavení i zkušenosti. V nepříznivém počasí jej můžete provozovat pod střechou. Kromě lezecké obuvi nepotřebujete na boulder vůbec nic. Snad jen pevnou vůli a chuť bojovat.

Boulder bývá velmi často tréninkem nebo jakousi přestupní stanicí na lezení s lanem na umělé stěně do výšky několika desítek metrů (obvykle kolem 12 m - 14 m). Leze se ve dvojici, kdy jeden vždy jistí toho druhého. Proto je dobré vzít s sebou partnera, kterému důvěřujete. A přestože může lezení vypadat složitě, nic složitého to není. Ideální je začít s někým, kdo už nějaké zkušenosti získal, většina lezeckých center nabízí také instruktory, kteří vysvětlí základy jištění, zbytek je pak už na vás a na vašem odhodlání vylézt až nahoru, překonat strach a námahu a stěnu zdolat. Umělé stěny představují způsob, jak s lezením jednoduše a bez obav začít a jak se udržet v kondici přes zimu. Na stěnách je na výběr mnoho různých obtížností, kde si své najde opravdu každý, od úplných začátečníků až po profesionály.

Od lezení na umělé stěně chybí už jen krůček k cestě do skal. I ve skalách bývají jednoduché cesty pro začátečníky, takže není třeba se ničeho bát. Vhodné skály lze nalézt po celých Čechách i v zahraničí. Vládne na nich příjemné přátelské prostředí a každý vám případně rád poradí. Při lezení stoprocentně zapomenete na všechny starosti, protože zaměstná vaši mysl naplno.

Dokonale se tak očistíte od všeho stresu. Pocit zdolávání skály je navíc jeden z nejkrásnějších pocitů, který rozhodně stojí za to zkusit. Pokořit horu, skálu nebo i jen vylézt na umělé stěně je něco, co člověka vždy naplní množstvím energie. Člověk musí překonávat sám sebe, bojovat se svou vůlí, posouvat hranice svých možností, a to je na tomto sportu to nejkrásnější.

Lezení využijete i na pěších túrách ve vyšších horách, kde se často můžete setkat s tzv. Ferratta. I zde je nezbytné znát techniku ​​jištění. Do skal a na vysokohorské výlety je už potřeba mít kvalitní vybavení.

Na čem se leze?

Umělé lezecké stěny najdeme často ve školních tělocvičnách, ve větší velikosti pak ve speciálních fitness nebo lezeckých centrech v každém větším městě. Umělá lezecká stěna nahrazuje přírodní prostředí. Na stěně jsou rozmístěny tzv. úchyty, které mají napodobovat různé skalní útvary.

Vyzkoušejte toto cvičení: Cvik, díky kterému docílíte vosího pasu: Tyto pohyby vás vrátí zpět do formy jako před 10 lety

Jak do toho?

Na lezeckou stěnu vám zpočátku stačí pohodlné sportovní oblečení a boty, a hlavně krátké nehty. Na stěně se totiž používají právě prsty a dlouhé nehty by při tom překážely. Nejlepší je znát základy lezení s instruktorem, který vás naučí všemu potřebnému. Můžete přihlásit sebe nebo své děti do lezeckých kroužků s pravidelnými tréninky. Nebo se můžete dát dohromady s partou kamarádů a instruktora si objednat. Pokud to zvládnete, můžete následně pokračovat v tréninku sami.

Průběh tréninku

Před samotným lezením je důležité rozehřátí a rozcvičení kloubů a svalů. Poslouží k tomu klasická rozcvička nebo běhání či skákání na místě, nesmíme zapomenout také na zahřátí rukou a prstů. Nejvíce jsou při lezení zapojeny právě svaly na rukách a na zápěstí. Při samotném lezení se nejen posilují svaly, trénuje se také dynamika a vytrvalost.

Lezení je dobré pro tělo

Lezení je pro tělo přirozený pohyb, při kterém se posiluje celé tělo, včetně vnitřních svalů, o kterých ani nevíte, že je máte. Dokonce ho pediatři často doporučují dětem jako vhodnou pohybovou aktivitu, protože přispívá k celkové tělesné zdatnosti. Může pomoci také při vážnějších problémech jako je např. skolióza. Po skončení tréninku na stěně je nutné svaly důkladně protáhnout, aby nás pak zbytečně nebolely.

Je to pro mě vhodné?

Lezení na umělé stěně je opravdu vhodné pro všechny, protože všichni v sobě máme základy lezení z období, kdy jsme byli ještě dětmi a všude jsme lezli. Je to tedy přirozený pohyb, kterému se však kvůli našemu modernímu životnímu stylu vyhýbáme, což je rozhodně škoda. Navíc nemusíte být ve vynikající kondici, abyste mohli začít lézt, protože obtížnost a lezecké profily jsou přizpůsobeny jak pro začátečníky, tak pro pokročilé lezce, takže každý si může najít přesně tu obtížnost, kterou potřebuje.

Je to příliš nebezpečné!

Toto je bohužel velmi rozšířený mýtus o lezení na umělé stěně, který se řadí k velmi bezpečným sportům. K úrazům zde dochází opravdu minimálně a v drtivé míře jsou zaviněné nedbalostí.

Bojím se výšek!

Pro mnoho lidí může být limitujícím faktorem strach z výšek, ale ani to není překážka. Průměrná výška lezeckých stěn se pohybuje okolo 10 metrů, pokud je i toto přílišná výška, je zde stále možnost boulderingu, což je lezení ve velmi malých výškách nad silnými žíněnkami pro měkký dopad a přínos je zde stejný, jako při lezení na vyšší stěnu.

Nevím jak na to!

V každém větším městě v dnešní době můžeme najít lezeckou stěnu, kde není problém se domluvit s instruktorem na začátečnickém kurzu, kdy vás během několika lekcí plně seznámí s lezeckou technikou, jištěním a zásadami bezpečného pohybu na lezecké stěně. Problémem není ani vybavení, které vám za rozumnou cenu zapůjčí na každé lezecké stěně.

Nepřehlédněte: Cvičení ovlivňuje uchovávání vzpomínek: Může za to zjištění o mozku dospělého člověka

Proč je lezení vhodným sportem?

Jak již bylo řečeno, tak lezení je pro člověka přirozený pohyb, který můžeme pozorovat hlavně u dětí, které mají stále tendenci někam vylézt. Skvělou věcí na lezení je, že se při něm zapojují úplně všechny svaly, ať už jde o svaly končetin nebo například o mezilopatkové svaly, které patří k problémovým oslabeným svalům. Benefitem lezení je, že se zde neopakuje neustále tentýž pohyb, ale každý pohyb je specifický a velkou roli zde má také rovnováha, čímž se zapojují i ​​svaly středu těla. Lezením se také výborně učíme ovládat své tělo, protože neustále zkoušíme nové pohyby a hledáme optimální polohu našeho těla tak, abychom se udrželi. Tím pádem se dostáváme do pozic, které by nás ani nenapadly a učíme se poznávat rozsah našich pohybů a učíme se cílenému a přesnému pohybu za neustálého hledání rovnováhy. Můžeme si tím ušetřit složité cviky v posilovně, protože zde efektivně zábavnou formou zapojujeme svaly, které bychom například složitě zapojovaly na bosu, TRX a spoustě dalších pomůcek. Při lezení se nám všechny tyto prvky kombinují v samovolném pohybu.

Výhodou lezení na umělé stěně je, že tento sport lze dělat celoročně a nejsme ovlivněni proměnlivými vnějšími podmínkami. Také se zde tvoří velmi pevné přátelství, protože svému parťákovi, který vás jistí, musíte plně důvěřovat, protože může mít doslova v rukou váš život nebo alespoň zdraví.

Lezení je také výborným prvkem psychické relaxace, což potvrzují zkušení lezci, protože během lezení se lezec dokáže plně koncentrovat pouze na zdolání cesty a není zde prostor na jiné rušivé myšlenky a z nich plynoucí chyby, čímž si můžete krásně "vyčistit" hlavu.

Nemusíte se samozřejmě lezení rovnou věnovat jako hlavnímu sportu, ale můžete jej využívat jako výborný doplněk k prakticky jakémukoliv jinému sportu, protože pozitivně působí na sílu, koordinaci a pohyblivost celého těla, což je nesporným bonusem pro všechny sporty. Může se také využívat jako částečná náhrada za cvičení v posilovně, které může být pro někoho málo zábavné a příliš umělé.

V neposlední řadě je výhodou lezení fakt, že nemusíte lézt pouze celý rok na umělé stěně, ale mírně pokročilí lezci zvládající základy bezpečného lezení, se mohou směle odhodlat k lezení na skalách, kde teprve poznají krásu lezení. A přiznejme si, že všichni se chceme podívat na místa, kam se normálně nedostaneme a toužíme po tom, abychom zastavili na nějakém krásném přírodním útvaru v krásné krajině s nádherným rozhledem.

Foto:
Profimedia
Zdroj:
Michael Achberger

Související články

Diskuse k článku

comments powered by Disqus

Nejčtenější články

Obsah online magazínu feminity.cz je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření, či další zpřístupňování tohoto obsahu, nebo jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu zakázáno.

Kontakt

© Copyright 2020 Frogfoot s.r.o..