Ideální hormon našeho těla pro hubnutí: Takto dokážete ovlivnit jeho přítomnost v těle

Hormon, který je v úzkém spojení s vidinou hubnutí souvisí s naší životosprávou. Profesionální trenér Michael Achberger poukazuje na jeho benefity pro naše tělo.

Zdroj: Profimedia
Zdroj: Profimedia

Lidské tělo je jedna velké chemická laboratoř. Chod ovlivňují stovky chemických látek a procesů. Přirozený hormon dopamin hraje velkou roli v našich pocitech i schopnosti kontrolovat chutě.

Co je dopamin

Dopamin je v těle jako vlastní hormon produkovaný v mozku. Z chemického hlediska patří mezi neurotransmitery - zodpovědné za rozesílání zpráv mezi nervovými buňkami v těle. Šíří se po 4 hlavních drahách. Mozek ho vyrábí dvoustupňovým procesem. Nejprve promění aminokyselinu tyrosin z potravy na látku zvanou dopa. Tu pak upraví a doplní na dopamin.

Přečtěte si: 16 nejzdravějších potravin: Zlepšete svou pleť i zdraví díky tomuto

Cesta ke štěstí i motivaci k hubnutí

Hormon dopamin hraje klíčovou roli v našich emocích, konkrétně schopnosti cítit radost a potěšení, soustředit se, myslet a plánovat. Ovlivňuje tak nejen to, zda se cítíme zrovna šťastní, ale z velké části i naše dovednosti - včetně schopnosti udržet motivaci k hubnutí a uskutečnění dalších cílů, které si vytyčíme.

  • Posiluje intenzitu prožitků.
  • Zlepšuje rozhodovací dovednosti včetně schopnosti kontrolovat chutě.
  • Navozuje touhu opakovat příjemné činnosti.
  • Také usnadňuje učení a zapamatování nových poznatků.

Dále ovlivňuje:

  • Tepovou frekvenci
  • Správnou funkci cév a ledvin
  • Spánek
  • Kontrolu nevolnosti a zvracení
  • U žen laktaci

Lékaři jím léčí:

  • Nízký tlak
  • Srdeční nedostatečnost a špatný průtok krve orgány
  • Septický šok (v závislosti na původci)

Problém je nadbytek i nedostatek dopaminu

Jak už to tak bývá, dokud máme hormonu v těle "tak akorát", problém nepociťujeme. Výkyvy jeho hladiny však lékaři spojují s řadou neurologických a psychických poruch jako:

  • Parkinsonova choroba
  • ADHD
  • Schizofrenie a obecně halucinace a bludy
  • Problém nastává i u drogově závislých.

Látky typu kokain vedou k rychlému zvýšení dopaminu v mozku. Pro potěšení a dobrý pocit potřebují uživatelé čím dál větší a větší dávku. Navíc tělo přestává hormon produkovat samostatně, což vede k depresím a dalším emocionálním výkyvům.

Příznaky akutního nadbytku:

  •   Úzkost a neklid
  •   Nepravidelný srdeční tep a zrychlená frekvence
  •   Problémy s dýcháním
  •   Bolest na hrudi
  •   Nevolnost a zvracení
  •   Bolest hlavy

Je nezbytné, aby lékař věděl o všech lécích a látkách, které užíváte, jinak hrozí při podání léků na dopaminové bázi závažné komplikace.

Příznaky nedostatku:

Podle studií malá hladina dopaminu snižuje motivaci a nadšení pro činnosti, které by vás jinak bavili a zajímali. Snižuje také koncentraci a schopnost koordinace pohybů.

Dopamin a obezita

Obezita je od roku 2013 klasifikována jako choroba. Je spojována právě v souvislosti s hormony ovlivňujícími schopnost kontrolovat chutě. Proč obézní lidé prostě nedokážou jíst méně? To je otázka, kterou se vědci zabývají minimálně posledních 100 let. Současná věda se přiklání k názoru, že obézní lidé skutečně mohou čelit při hubnutí překážkám, které zdraví lidé neznají. Mají prostě problém s hormonálním systémem nebo schopnosti se ovládat.

Hormonální nerovnováha může způsobit, že lidé s obezitou nebo nadváhou potřebují sníst více jídla na to, aby se cítili šťastní a spokojení. Některé zobrazovací studie naznačují, že tělo u některých obézních lidí uvolňuje do oběhu méně dopaminu a serotoninu, dalšího hormonu spojeného se štěstím a schopností hubnout.

Jak dodat tělu dopamin

Existují dvě možnosti:

  1.  Přírodní cesta ze zdravých potravin
  2.  V podobě tabletek a dalších výživových doplňků

Tipy, jak přirozeně doplnit dopamin

Jezte správné bílkoviny

Tělo produkuje hormon z aminokyselin tyrosinu a fenylalaninu. Podle studií je nejvíce získáte z:

  • Krůtího a hovězího masa
  • Vajec
  • Mléčných výrobků
  • Sóji
  • Luštěnin

Další potraviny pro doplnění dopaminu

  • Zralé banány
  • Ořechy a semínka, například slunečnicová či sezamová
  • Listová zelenina, brokolice, květák

Omezte nasycené tuky

Výzkumy na zvířatech zjistily, že nasycené tuky zejména z živočišných zdrojů jako máslo, mléko, ale i palmový nebo kokosový olej mohou narušit správný metabolismus hormonů v mozku. Na lidech však podobné výzkumy zatím provedeny nebyly.

Někteří vědci předpokládají, že strava s vysokým obsahem nasycených tuků může zvýšit zánětlivost v těle, což vede ke změnám v dopaminergní systému. Konkrétní výzkumy však zatím chybí.

Dopřejte si probiotika

V posledních letech vědci potvrzují, že mozek a střeva k sobě mají velmi blízko. Některé bakterie dokonce umí produkovat látky zlepšující náladu a chování. I v tomto případě sice chybí konkrétnější poznatky, ale probiotika rozhodně neuškodí.

Cvičte pravidelně a alespoň 20 minut v kuse

Pohyb zvyšuje hladinu endorfinů a zlepšuje náladu. Efekt nastává již po 10 minutách a maximum dosahuje podle jednoho z výzkumů po 20 minutách.Hladina přirozeně roste ráno před celým dnem a klesá spolu s nadcházejícím večerem. Vydatný a kvalitní spánek vám zajistí dostatek energie bez tendence k náhlé únavě. Snižte proto hluk v ložnici, vystavení monitoru před spaním a pití kofeinových nápojů ve večerních hodinách. Postel používejte ideálně pouze na spaní.

Meditujte

Řízená relaxace čistí mysl, umožňuje soustředit se "uvnitř" jen na sebe a nechat myšlenky volně plynout. Studie s několika učiteli meditace prokázala, že po hodině praxe narostla hladina dopaminu v jejich mozku o celých 64%.

Nepřehlédněte: Superpotravina, která je dobrá při redukci váhy: Obsahuje vlákninu a vyrovnává hladinu krevních cukrů

Choďte na sluníčko

V zimě, tedy období, kdy méně chodíme ven, přirozeně klesá množství neurotransmiterů zvyšujících náladu. Studie provedená na 68 zdravých dospělých zjistila, že ti, kteří byli v posledních 30 dnech častěji vystaveni slunečnímu záření, měli nejvyšší hustotu dopaminových receptorů v mozku.

Omezte kofein a alkohol

Kofein zvyšuje v mozku výskyt neurotransmiterů, které dopaminové bilanci zhoršují. Podobně funguje i alkohol.

Když výživové doplňky, tak které?

K syntéze dopaminu tělo potřebuje několik vitamínů a minerálů:

  • Železo
  • Vitamín B3 (niacin)
  • Vitamín B9 (kyselina listová, folát)
  • Vitamín B6

Zatím neexistují prokazatelné studie potvrzující zvýšení hladiny dopaminu tabletkami. Doplňky stravy, které se pro tento účel prodávají, většinou obsahují:

  • Hořčík
  • Vitamín D
  • Kurkumin
  • Extrakt z oregana
  • Zelený čaj

Jako vždy zde platí staré dobré "všeho s mírou". Zaměřte se na zdravý pohyb, stravu bohatou na čerstvou zeleninu, ovoce, kvalitní maso, oříšky a semínka a taky dost spěte. Uvidíte, že nálada půjde nahoru a kila dolů.

Foto:
Profimedia
Zdroj:
MA

Související články

Diskuse k článku

comments powered by Disqus

Nejčtenější články

Obsah online magazínu feminity.cz je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření, či další zpřístupňování tohoto obsahu, nebo jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu zakázáno.

Kontakt

© Copyright 2021 Frogfoot s.r.o..