Snídaně byste neměli vynechávat: Takto by měl vypadat začátek vašeho dne, aby se na vás nelepily kalorie a tuky

Zdá se vám, že jíte zdravě a přesto jste stále hladoví? Zřejmě ve vašem jídelníčku nastala někde jedna z následujících chyb.

Zdroj: Profimedia
Zdroj: Profimedia

Hlad je fyziologický proces zprostředkovaný hormonem zvaným ghrelin, který se vytváří v žaludku, a to zejména ve chvíli, kdy je prázdný. Svou zvýšenou koncentrací upozorňuje mozek na nedostatek živin a vyvolává pocit hladu, kterým si tělo říká o další příjem potravy. Co když se však hlad dostavuje příliš brzy po snědení jídla? Jde o známku toho, že něco děláte špatně.

Čtěte také: Zkuste tyto dvě změny a váš obvod pasu se změní k nepoznání: Proč ženy mají větší chuť na sladké než muži?

Špatný pitný režim

Možná jste už někdy slyšeli o tom, že hlad je převlečená žízeň. Toto pořekadlo platí v případě, že váš energetický příjem je vyvážený a úměrný vzhledem k energetickému výdeji. Pokud tomu tak je a hlad se u vás objeví už hodinu po jídle, je jasné, že jste dehydratovaní. Nedostatek tekutin totiž nejdříve vyvolává únavu a pocit vyčerpání, čemuž se tělo brání právě tím, že žádá více potravy a energie. Takže, aby tělo mohlo správně fungovat, je třeba zajistit mu dostatečný přísun tekutin. Každá dospělá žena by měla denně vypít přibližně 2,5 litru vody a průměrný muž 3,5 litru denně.

Pokud se však věnujete nějaké sportovní činnosti, je třeba pitný režim upravit a navýšit. Neboť při fyzické aktivitě dochází ke zvýšené tvorbě potu a ke ztrátě elektrolytů. Přesné množství tekutin, které je za den nutné vypít, je v takovém případě těžko určit, protože záleží na intenzitě sportovní činnosti, frekvenci a typu pohybové aktivity. Jde o záležitost velmi individuální, takže si každý své optimum musí najít sám. To, zda jste dostatečně hydratováni, si však můžete snadno ověřit. Dehydratace se totiž jako první projeví na kvalitě moči, která je hustá a tmavá. Podle toho poznáte, zda denní množství vypitých tekutin navýšit, či nikoliv.

Výhodné je také hned po probuzení vypít skleničku vody a potom opět minimálně 15 minut před každým jídlem. Tím, že vypijete sklenici vody před jídlem, vyzkoušíte, zda nejde právě jen o hlad maskovaný žízní, jak jsem již vysvětlil.

Chybí vám vláknina

Vláknina je důležitou součástí jídelníčku, na kterou se často zapomíná. Mnoho lidí si ve svém jídle hlídá množství tuků, bílkovin, sacharidů, ale vlákninu zanedbává. Přitom je nezbytná pro správnou funkci zažívacího systému. Každý dospělý jedinec by jí měl za den zkonzumovat alespoň 30 gramů, což je poměrně velké množství. Obsažená je v ovoci, zelenině, luštěninách a semínkách. Nejbohatším zdrojem vlákniny však jsou celozrnné obiloviny, díky kterým minimální denní příjem pokryjete mnohem snadněji než konzumací zeleniny. Pro představu: zelenina obsahuje 2g vlákniny na 100g a obilné vločky 10g vlákniny na 100g.

Zkuste tedy do svého jídelníčku zařadit více celozrnných výrobků. Vhodné jsou celozrnné těstoviny, ovesné vločky, knäckenbrot a také rýže. Vláknina je hojně obsažena i v pohance, bulguru a celozrnném kuskusu. Díky těmto přílohám své běžné recepty skvěle oživíte a zároveň proměníte v super vlákninou nabitý pokrm. Na zeleninu a ovoce však nezanevřete.

Na rozdíl od celozrnných obilovin totiž obsahují řadu prospěšných látek a vitamínů. Další výhodou zeleniny je její nízký obsah kalorií.

Nepřehlédněte: Intolerance laktózy je něco jiného než alergie na mléko: Co lze jíst a jak s tím bojovat?

Snídaně je základ dne

Snídaně dodává našemu tělu, a především mozku, potřebnou energii. Díky ní je tělo připraveno vykročit do nového dne. Pokud je vynecháte, snadněji podlehnete mlsání a sklouznete k volbě příliš tučných a kalorických jídel. Snídaně jsou také obrana proti stresu, únavě a vyčerpání. Abyste se během dne zbavili návalů hladu, je důležité, aby byly energeticky vydatné a vyvážené. Na snídani si tedy vybírejte potraviny bohaté na bílkoviny, sacharidy si dopřejte ve formě ovoce, a pokud víte, že budete mít během dne větší energetický výdej, můžete si k tomu ještě přidat celozrnné pečivo či obilnou kaši.

Foto:
Profimedia
Zdroj:
MA

Související články

Diskuse k článku

comments powered by Disqus

Nejčtenější články

Obsah online magazínu feminity.cz je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření, či další zpřístupňování tohoto obsahu, nebo jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu zakázáno.

Kontakt

© Copyright 2020 Frogfoot s.r.o..