Tento zlozvyk vám zpomaluje trávení: Snižte svůj příjem kalorií náhradou bílého cukru v jídelníčku

Pokud se neumíte vzdát sladkého, zkuste klasický bílý cukr nahradit. Máme pro vás skvělý tip, kterým snížíte příjem kalorií a zároveň i krevní tlak a mnoho dalších benefitů.

Zdroj: Profimedia
Zdroj: Profimedia

Celé stovky let se med těší oblibě pro své léčebné účinky i skvělou chuť. Jak si však sladká pochoutka rozumí s hubnutím?

Hlavní složky medu

  • 27 až 44% fruktózy
  • 22 až 41% glukózy
  • 1 až 14% ostatních sacharidů (sacharóza, maltóza apod.)
  • 17 až 24% vody

Další složení:

  • Bílkoviny a aminokyseliny
  • Minerální látky (fosfor, měď, hořčík, vápník, železo)
  • Stopové prvky (jód, fluor, kobalt, mangan, zinek, kyselina křemičitá)
  • Vitamíny (hlavně C a B)
  • Organické kyseliny (jablečná, vinná a citrónová)
  • Enzymy
  • Pyl

Čtěte také: Chcete zhubnout do bikin za 10 dní? Pokud si osvojíte tato pravidla, rozhodně se vám to podaří bez jojo efektu

Nahlédněte do sklenice

Čím je zlatavá hmota průzračnější, tím více fruktózy obsahuje. Specifické složení i chuť závisí na směsi květů, které včely na výrobu použijí. Velké rozdíly ve složení se objevují i s ohledem na sezónu, lokalitu a konkrétní včelstvo.

TIP: Krystalizace medu je přirozený proces a nijak nesnižuje jeho kvalitu. Pokud se chcete krystalků zbavit, stačí ho lehce zahřát.

4 hlavní rozdíly mezi medem a běžným cukrem

Obsah kalorií

Zatímco rafinovaný cukr obsahuje pouze prázdné kalorie, z medu získáte i další důležité živiny. Vzhledem k obsažené vodě ukrývá 100 g medu přibližně 288 kalorií, což je asi o 100 kcal méně než v případě řepného cukru.

Trávení

Bílý cukr se rozkládá v játrech. Při vyšší konzumaci je zatěžuje. Cukry obsažené v medu se vstřebávají stěnou trávicího traktu, odkud putují přímo k buňkám. Do jater tedy vůbec nevstupují.

Rychlý zdroj energie

Právě pro vysoký obsah jednoduchých cukrů je med vyhledávaným rychlým zdrojem energie při fyzickém i psychickém vyčerpání. Jednoduché sacharidy tělo nemusí na rozdíl od složených cukrů štěpit, takže je proces rozkladu a transportu energie k buňkám mnohem jednodušší a rychlejší.

Glykemický index

Další, i když jen nepatrný rozdíl, se týká glykemického indexu. Potraviny s vysokým skóre GI zvyšují hladinu krevního cukru, přičemž tělu dodávají jen malou výživovou hodnotu. Podle zahraniční studie má med GI 58, zatímco cukr 60.

Pozitivní vlastnosti medu

Antimikrobiální a protizánětlivé účinky

Vědci v roce 2014 zveřejnili výsledky studie, která ukázala, že med může pomoci v boji proti zánětlivým procesům v těle, například při cukrovce, arteroskleróze a kardiovaskulárních chorobách.

Antioxidanty

Obsahuje řadu antioxidačních látek včetně fytochemikálií, flavonoidů a kyseliny askorbové (vitamin C). Antioxidanty snižují oxidační stres v těle tím, že odstraňují volné radikály. Vědci spojují oxidační stres s řadou chronických stavů, včetně několika typů rakoviny. Konzumace potravin bohatých na antioxidanty snižuje riziko chronických onemocnění.

Podpora trávení

Některé sacharidy obsažené v medu pomáhají hojit poškozenou žaludeční sliznici. Velkou výhodou jsou i jeho probiotické účinky. Dále stimuluje růst prospěšných bakterií v trávicím traktu a omezuje rozmnožování těch škodlivých. Výzkumy také prokázaly, že snižuje intenzitu a délku trvání akutního průjmu.

Podpora imunity a léčba nachlazení

Už od nepaměti se med využívá k léčbě onemocnění horních dýchacích cest, které se projevují kašlem a bolestí v krku. Pokud onemocníte, stačí přidat lžičku do bylinkového / zázvorového čaje nebo k nastrouhané cibuli.

Snížení rizika aterosklerózy

Obsažené látky totiž zabraňují usazování cholesterolu na stěnách cév. Podle zahraničních studií med snižuje celkově i "špatný" LDL cholesterol a zároveň zvyšuje "dobrý" HDL cholesterol.

Hojení ran

Egypťané ho od roku 1550 před naším letopočtem používali především k hojení ran. Skvělepůsobí při léčbě řezných ran, proleženin, vředů a lehčích popálenin.

Snížení krevního tlaku

Konzumace medu reguluje krevní tlak a snižuje riziko srdečních chorob. Podle zahraniční studie obsahuje antioxidační sloučeniny, spojené se snižováním krevního tlaku.

Med pomáhá také v případě:

  • stresu
  • nízké imunity
  • poruch spánku
  • slabosti
  • únavy

Kdo by se měl medu raději vyhýbat?

Rozhodně lidé s alergií na med. Obecně ho odborníci nedoporučují ani diabetikům. Avšak některé studie naznačují, že by pro osoby s diabetem 2. typu mohl být v menších dávkách vhodný. Podle dalšího výzkumu je pro cukrovkáře přinejmenším méně škodlivý než běžný cukr.

Vyberte si ten správný med

Je zdravější a pro mnohé i chutnější alternativou rafinovaného cukru. Musíte si však vybrat kvalitní produkt bez dalších příměsí. Někteří výrobci ho kvůli finanční úspoře míchají se sirupem a vodou.

Pozor si dávejte hlavně na příliš levné výrobky, které nejsou zárukou kvality. Upřednostňujte medy s českým původem ideálně přímo od včelaře.

Kvalitní med by měl být mírně až silně průhledný, tekutý a částečně nebo zcela krystalický.

Pozor na váhu

I přesto, že je napumpovaný cennými látkami, stále obsahuje velké množství cukrů a kalorií. Proto je důležité nakládat s ním jako se sladidlem a jíst ho s rozumem. V jedné polévkové lžíci je přibližně 64 kcal. Pokud si příjem medu nebudete hlídat, může vaše váha nenápadně narůstat.

Největší nebezpečí hrozí v případě, že začnete používat medové sladidla na pravidelné bázi a zároveň neprovedete žádné další změny v jídelníčku. O spojení vyššího příjmu přidaného cukru s rizikem přibírání na váze hovoří i výsledky zahraničního výzkumu.

Nepřehlédněte: Máte kontrolu nad tuky? Zhubněte tyto dny poslední centimetry v okolí pasu, budete působit mlaději

Jak si vychutnat med a zároveň nepřibrat?

Nejlepším způsobem, jak využít všechny výhody a zároveň neohrozit svou váhu, je zvolit si kvalitní med a používat ho jako náhradu za nezdravá sladidla, jako je rafinovaný cukr nebo sirupy s vysokým obsahem fruktózy.

Pokud toužíte zhubnout, množství medu si pečlivě hlídejte a myslete na to, že kaloricky je na
tom velmi podobně jako klasický cukr.

Dodržujte pestrý a vyvážený jídelníček a med konzumujte v umírněném množství. K oslazení kaše, jogurtu, čaje i smoothie bohatě stačí jedna čajová lžička medu. Pokud k tomu všemu ještě přidáte pohybovou aktivitu, omezení stresu a dostatek spánku, nemusíte se o svou váhu bát.

Foto:
Profimedia
Zdroj:
MA

Související články

Diskuse k článku

comments powered by Disqus

Nejčtenější články

Obsah online magazínu feminity.cz je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření, či další zpřístupňování tohoto obsahu, nebo jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu zakázáno.

Kontakt

© Copyright 2021 Frogfoot s.r.o..